Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване срещу платформата за споделено пътуване Uber по сигнал на Столичната община. Целта е да се провери дали услугата, която е алтернатива на такситата, представлява нелоялна конкуренция.
Към момента американската компания Uber работи само на територията на столицата. В световен мащаб услугата е използвана, но няколко държави вече забраниха платформата да оперира на територията им заради масови стачки на таксиметровите шофьори.
Според столична община Uber е конкурент и на градски транспорт в София.
В писмото на местната власт до КЗК се посочва, че проблем при предоставянето на услугата е сигурността, "независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила", в който ще се вози.
Според закона превозът на пътници срещу заплащане става с регистрация, включително и в общината. В случая с Uber такава няма, тъй като компанията не наема шофьори и не отдава коли на лизинг или под наем, шофьорите си работят със собствени автомобили, които не трябва да са произведени в последните 10 год., а само осигурява платформа за свързване между пътници и шофьори, както и начин за плащане на пътуването.
Шофьорите и клиентите се свързват със специално разработено приложения, а плащанията са изцяло онлайн - с дебитна или кредитна карта, и зависи от изминатото разстояние, което се измерва с GPS.
Когато поискате да си поръчате такси Uber, вие правите заявка през приложението и на дисплея на смартфона ви се появява име на шофьора, модел на автомобила, регистрационен номер и до колко време ще е при вас.
Производството е срещу Юбер Б.В. (Uber B.V) и Разиер Опърейшънс Б.В. (Rasier Opеrtions B.V.), регистрирани в Амстердам, Нидерландия. "Юбер Б.В." е предоставило на "Разиер Опърейшънс Б.В." лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица.
"В този смисъл "Разиер Опърейшънс Б.В." е дружеството, което на територията на страната предоставя на шофьорите достъп до мобилното приложение на "Юбер", за което начислява съответна такса и влиза в договорни отношения с шофьорите на моторни превозни средства за предоставяне на услугата", пише в становището на КЗК.
Комисия е получила и становище от изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", в което се казва, че услугата на Uber "се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, като в същността си на практика е идентичен с таксиметровия превоз на пътници срещу заплащане". Въпреки това тя се предлагала, без да се спазват изискванията за таксиметров превоз.
Според КЗК събраните данни повдигат съмнения за наличие на нелоялна конкуренция, "изразяващи се в действия в противоречие с добросъвестната търговска практика".