КЗК препоръча прозрачност при публичното финансиране на медиите

29.06.2018 | 15:00
по статията работи: econ.bg
Препоръката е по повод оплакване от Съюза на издателите, че "разпределянето на суми от еврофондовете към определени медии е съпроводено с пълна липса на прозрачност" и "така се гарантира благосклонното отразяване на дейността на правителството и прикриван
КЗК препоръча прозрачност при публичното финансиране на медиите
Снимка: БГНЕС

Всяко финансиране на медии с публични средства, в това число с целеви средства по програми следва да се извършва при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и при ефективен контрол. Това препоръчва Комисията за защита на конкуренцията в секторен анализ на медийния пазар, публикуван днес.

Препоръката е по повод оплакване от Съюза на издателите, че "разпределянето на суми от еврофондовете към определени медии е съпроводено с пълна липса на прозрачност" и "така се гарантира благосклонното отразяване на дейността на правителството и прикриването на скандали". Според оценки на съюза на годишна база парите по тези програми значително надвишават рекламните приходи на всички издатели, взети заедно.

В анализа си КЗК обяснява препоръката си с факта, че рекламните бюджети се насочват към големите медийни групи, а това поставя на изпитание по-малките участници. Комисията е на мнение, че осигуряването на медиен плурализъм, не е нейна работа, но този въпрос е във връзка с икономическото представяне на пазарните участници.

КЗК препоръчва да се създаде регистър с информация за крайните собственици на всички медии – телевизии, радио, печатни издания, онлайн новинарски издания, а също и на крайните собственици на разпространителите (дистрибуторите) на медийно съдържание. Сега само собствениците на печатните издания имат това задължение.

В заключенията на регулатора препоръката за създаване на регистър на крайните собственици на фирмите - разпространители е единственият коментар на оплакванията (Съюз на издателите, "Сега", "Икономедиа", информационна агенция "Блиц") за монопол в разпространението. Съюзът на издателите информира за доминиращата роля на "Табак Маркет" АД на пазара на разпространение на печатни издания и агресивното завземане на публични търговски площи в цялата страна, което, според членовете му, на практика прави невъзможно участието на по-малки разпространителски фирми. "Табак маркет" на свой ред сочи, че не му е известно по какъв начин се уреждат отношенията между дистрибутори и издатели при извършване на дейността по разпространение на печатни издания, тъй като не е страна по сключени с издатели договори за разпространение на печатни издания. Посочва още, че разпространението на печатни издания не е регулирана по специфичен начин от държавните органи дейност.

Комисията намира, че на пазара за разпространение на печатни издания не са налице непреодолими бариери за навлизане на нови участници и разрастване на съществуващите.

И Би Ти Ви, и Нова телевизия пишат до регулатора, че основен техен проблем е пиратството и укриването на абонати от разпространителите. По данни на Нова 26% от кабелните оператори работят в сивия сектор. Би Ти Ви допълва, че съществуват кабелни пирати, които разпространяват програми без каквото и да е разрешение. може да е изцяло неразрешена - когато разпространява програми без каквото и да е разрешение. На това оплакване КЗК реагира с препоръката "да се търси провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти".

Антимонополният орган не е открил проблем с конкуренцията в оплакванията на някои медии ( "Оберон радио макс" и "Медия клуб") за липсата на единна система за измерване на аудиторията. Според КЗК не се откроява конкурентноправен проблем, който да изисква намеса на комисията, а доколкото пазарът е конкурентен би трябвало да сработят пазарните механизми за нормалното му функциониране.

Комисията препоръчва на компетентните държавни органи и на действащите браншови организации в сектора да започнат задълбочена дискусия за въвеждане на подходящи мерки, законодателни или под формата на саморегулация, с които да се преодолеят проблемите в сектора и да се стимулира нормалната конкуренция.

КЗК започна анализа си в началото на април по искане от министрите на икономиката, на финансите и на културата. Правителството взе решение да подготви законопроект за собствеността и финансирането на медиите в България и тяхното разпространение след като преди това депутати от ДПС, между които и собственикът на медии Делян Пеевски, внесоха в Народното събрание свой проект, афиширан като намерение за постигане на "максимално прозрачна медийна среда".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...