Цената на ванилията на международните пазари през 2015 г. нарасна повече от три пъти и за това има добра причина – през миналата година търсенето на подправката, която се използва за овкусяване на почти всичко от сладоледи и шоколади до кола и сладки се покачи почти двойно спрямо 2014 г. Ръстът на търсенето несъмнено трябваше да доведе до големи приходи за Мадагаскар, който е най-големият производител на ванилия на света, но вместо това правителството налага нови изисквания за износа и ограничения за качеството на изнасяната продукция като начин за задържане на пазарния си дял на международните пазари
Източник: Cook Flavoring Company
През периода от 2010 до 2014 г. производството на ванилия в островната държава се задържа в границите между 1300 и 1700 метрични тона ванилия, поради изключително ниските цени на плодовете на растението на международните пазари. Но в резултат на нарасналото търсене през 2014 г. производството в Мадагаскар, който формира около 50% от цялото предлагане в глобален мащаб, се покачи до 2014 г., въпреки че в последствие отново спадна до 1300 тона година по-късно.
Същевременно страната беше изправена пред проблем с качеството на изнасяната продукция. „Брандът на ванилията от Мадагаскар на международните пазари е сериозно застрашен“, изтъкна министърът на търговията на страната Хенри Рабешала, цитиран от Bloomberg. Причината за това е, че при нарастващите стойности на търсенето на глобалните пазари местните търговци започнаха да берат растението по-рано от обикновено, докато плодовете му все още бяха зелени, и да ги изнасят във вакуумирани контейнери, без да ги изчакат да изсъхнат. Сред причините за тези действия на местните фермери са страхът от кражби на реколтата, както и опитът да се капитализира добива по-бързо.
Спадът на качеството на продукцията принуди правителството да забрани износа на незряла ванилия, както и вакуумираните опаковки. Мярката рязко удари добивът и се превърна в основна причина за почти двойния му спад между 2014 и 2015 г., което от своя страна доведе до недостиг на международните пазари и драстично покачване на цената – само в периода между 2010 и 2016 г. тя нарасна 10 пъти. Цената ѝ е още по-висока в Съединените щати – най-големият потребител на ванилия в света, като там тя може да достигне и над 250 долара за килограм – ако купувачите успеят да я открият, както отбелязват от Cook Flavoring Company.
Затова днес много производители се ориентират от чистият екстракт от ванилия и ванилията на прак към по-евтини алтернативи, като синтетичните продукти или пък овкусителите, произведени с второкачествена ванилия. Това е и причината да нарасне търсенето на другите натурални продукти, имитиращи вкуса на ванилия, посочва президентът на Cook Flavoring Джозефин Локхед.