Кодова дума за SMS-играта на Econ.bg (за периода 18-20 април 2011 г.): DESET
Повече за играта ще научите ТУК. Участвайте, за да спечелите големите награди, които раздаваме по случай 10-ия рожден ден на Econ.bg!
„Да имаш бизнес нюх" е най-важното условие, за да си успешен предприемач, посочват собственици на фирми у нас в неформално проучване на небанковото дружество "Кредитекс&ХипоКредит" на тема „Как се става предприемач". 64%[1] от участниците в анкетата смятат така.
За 40% от запитаните пък най-определящо за един бизнес е „да хванеш вълната" - да подбереш точното време, място и хора, с които да развиеш дейността си. На предприемачите им помага много и това „да са в крак с новостите" (24%) и „да имат късмет"(22%) . Други посочват, че са важни „добрите пазари и среда", „правилната нагласа", „любопитството".
За да имаш собствен бизнес, е нужно да развиваш личните си качества (47%). Едва 11% вярват, че да си предприемач е дарба, с която се раждаш.
За 13% от анкетираните кредитът им е помогнал най-много, за да започнат дейност. Личната мотивация (71%), подкрепата на близките (29%), опитът в предишни компании (22%) и образованието (17%) също са основни за добрия старт.
Бизнесът прави парите, но и парите правят бизнеса, заявяват собственици на фирми у нас в неформалното проучване. 81% от участниците са теглили кредит за бизнеса си, а повече от половината от тях са го правили повече от един път. 80% от анкетираните свързват тегленето на кредит с разширяване на бизнеса, 16% със започване на нова дейност. Част от предприемачите заемат пари, за да подобрят условията на работа и за да набавят консумативи. Други пък разчитат на кредита, за да оцелеят.
В допитването са участвали 71 собственици на малък и среден бизнес от София, Пловдив, Варна, Бургас, Сливен, Враца. 50% от тях развиват дейност в сектор „Услуги", 38% са от областта на търговията, 12% са производители. Анкетирани са и представители на туризма, леката промишленост, финанси, строителство, книгоиздаване. Повече от половината от участниците в проучването имат над 10-годишен опит в бизнеса. Близо 30% имат фирми повече от 5 години.
[1] Процентите надвишават 100, тъй като участвалите в проучването са давали повече от 1 отговор.