Министерството на транспорта на Китай оповести, че през следващите три години страната ще инжектира 5 трилиона юана или 722 милиарда долара за изграждане на инфраструктирни проекти, предаде агенция Reuters. Средствата, които управляващата комунистическа партия ще задели за начинания в сферата, се равняват на 6,9% от брутния ѝ вътрешен продукт за 2015 г. Така властите в Пекин разкриват още в още по-голяма степен мащабите на плана си за стимулиране на икономиката чрез държавни разходи, след като през миналата седмица местното Бюро за гражданска авиация посочи, че ще инвестира 11,9 милиарда долара за изграждане и реновиране на летища и друга авиационна инфраструктура.
С финансите ще бъдат финансирани общо 303 проекта, които ще бъдат извършени с участието и на местната Национална комисия за развитие и реформи. Сред тях ще бъдат водни пътища, магистрали, железопълни проекти и летища. Освен това финансите ще бъдат канализирани и към изграждане на метро в няколко китайски града.
Начинанието на властите в Пекин оставя въпроси относно начините, по които то се очаква да бъде финансирано. „Въпросът е откъде ще бъдат взети финансите. В крайна сметка, това е въпрос на монетарната политика, тъй като по-голямата част от инфрасктурата се финансира чрез дълг“, коментира икономистът от Gavekal Dragonomics Андрю Батсън.
Планът на ведомството идва въпреки предупрежденията, че дългът на Китай е достигнал застрашаващо високи равнища, като вече сигнали за това идват и от ръководни кадри на комунистическата партия. В понеделник местният ежедневник People's Daily публикува интервю с „фигура от властта“, която предупреди, че равнището на правителствения дълг на Китай вече е достигнало 237% от брутния вътрешен продукт на страната и продължава да се покачва. „Дървото не може да достигне небето“, коментира той. „Всяка манипулация на ситуацията ще доведе до системни финансови рискове, икономически спад и ще елиминира спестявнията на хората. Това е смъртоносно.“
Страната има традиции в стимулирането на икономиката чрез финансиране на изграждането на транспортни проекти. В годините преди и около Голямата рецесия правителството инжектира изключително много средства в построяване и реновиране на инфраструктурата в държавата. Въпреки това през последните години усилията на правителството в сферата доведоха до построяване на индустриален свръхкапацитет, огромни и трудно осъществими проекти и, не на последно място, до нов дълг.