От началото на септември Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще започне да прави анализ на общите условия на застрахователните дружества, банките и финансовите институции. Освен това преди началото на учебната година институцията ще извърши редица проверки на търговци на учебни материали. Това съобщи директорът на КЗП Димитър Маргаритов.
Той допълни, че съобщенията за намаления преди празниците и подготовката за зимния туристически сезон също попадат в приоритетите на комисията за следващите месеци.
Маргаритов каза още, че от началото на май до края на август КЗП е извършила около 11 хил. проверки в туристически и търговски обекти, като е съставила близо 800 акта. Те са свързани както с административни нарушения, така и с нелоялни търговски практики.
"Въпреки всичко това като цяло туристическият сезон преминава спокойно", добави Маргаритов.
През лятото инспекторите на КЗП са взели проби от 35 алкохолни напитки, предлагани в заведения по Черноморието. В 5 от тях е отчетено отклонение от стандарта. Най-често това се дължало на разреждане на питиетата.
Контролният орган е пресякъл некоректни практики в сферата на телекомуникациите и на туризма, където е имало опити за подвеждане относно вида и категорията на туристически обекти, а при наем на плажни принадлежности потребителят е бил принуден да заплати няколко услуги без възможност за избор само на желаната от него,
Анализирани са още и 22 договора с общи условия на небанкови финансови институции, туроператори, онлайн търговци, агенции за недвижими имоти, пощенски оператори, електронни съобщителни услуги, застрахователни компании и др. 86 от клаузите са определени като неравноправни, а на дружествата са изпратени препоръки за промяна или отстраняване на уговорките, които създават неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.
Извършени са и над 480 проверки на електронни магазини, като са съставени 74 акта. Сред нарушенията са липса на информация за правото на отказ от покупката в 14-дневния срок.
Над 120 туристи пък са се възползвали от разкритите за летния сезон виртуални приемни на КЗП. Най-честите им оплаквания са за неработещи климатици, лоши хигиенни условия и храна, по-ниско качество на обслужване от договореното.