55 хиляди оплаквания от България са получени в Европейската комисия само в областта на енергетиката от недоволни потребители. Това заяви еврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева на кръгла маса, посветена на европейската политика за информирани и защитени потребителни на услуги, предаде БГНЕС.
Общо над 55 милиона потребители са се оплакали от търговците и тези, които им предоставят различни услуги. Ситуацията на различните енергийни пазари е различна, каза еврокомисар Кунева. Необходимо е да има ясни регулирани сметки за електричество, които могат да помогнат за по-добро определяне на семейните финанси. Тя даде за пример Швейцария, където хората сравняват сметките си със своите съседи и по този начин могат да видят, ако употребят повече електроенергия от тях. За последните две години 7% от европейските потребители са сменили своите доставчици на електроуслуги.
Финансовата криза започна с криза на доверието на потребителите, каза още Кунева. Ако има една обща валута в света - тя е доверието, категорична беше тя. По думите й, е необходимо да се направи диагноза на нашия пазар. Може ли да разчитаме на частните компании, кой е най-добрият управленски модел за нас, попита еврокомисарят.
80% от икономиката на Европа е икономиката на услуги - това е икономика на знанието, каза Меглена Кунева. Според индекса на пазарите на дребно, една трета от потребителите са недоволни от услугите, които им се предоставят, като за различните страни индексът е различен. В създадения Граждански енергиен форум са направени предложения за единна сметка в ЕС за услугите в областта на енергетиката, тя е с примерен дизайн и не е задължителна.
Според Луис Смит, главен омбудсман на услугите в Обединеното Кралство, основните критерии за омбудсмана е да бъде независим, да дава справедливи решения и да е достъпен за потребители.