Липсва точна статистика за броя на инвалидите у нас

07.10.2011 | 09:14
по статията работи:
Десетки хиляди българи в инвалидни колички са блокирани в жилищата си
Липсва точна статистика за броя на инвалидите у нас

Държавата не знае колко са българите в инвалидни колички. Няма и официална статистика колко са хората с двигателни, умствени или други увреждания и специални нужди, стана ясно от думите на председателя на Агенцията за хора с увреждания Минчо Коралски.

Смята се, че хората с увреждания са над 1 млн., но в числото са включени българи с всякакви заболявания. От началото на 2010 до края на август тази година от Агенцията за социално подпомагане към МТСП са дали почти 10 200 инвалидни колички. От тази информация обаче не могат да се направят никакви изводи - не е ясно колко общо колички са раздадени, а и те се чупят и подменят.

Коралски обясни, че въпреки настояванията, които са с поне 5-годишна давност, все още няма държавно финансиране, за да се създаде информационна система. От социалното министерство са обещали средства за следващата година и тогава географски ще бъде ясно къде са, колко са и какви специфични нужди имат българите с увреждания. Дотогава те ще продължа да са забравени от държавата, информира вестник "Труд".

Десетки хиляди българи в инвалидни колички са блокирани в жилищата си и не могат да отидат до магазина, камо ли на море или на гости в друг град, без да помолят за чужда помощ. И докато градският транспорт на места е частично пригоден за хора със затруднения, в междуградските автобуси е абсурд да влезе човек в количка.

Почти няма бусове по извънградски линии, оборудвани да посрещнат "специални пътници". В БДЖ няма достатъчно вагони с рампи. Затова и преди дни петнайсетгодишният Кирил Кирилов беше принуден да пътува 7 часа в товарния вагон на влака София - Варна.

Без да е готова тази информационна система, нищо не можем да направим, смята Минчо Коралски. Той е убеден, че в държавата трябва да има координирана политика. В момента достъпността на училищата е отговорност на МОМН или общините, градската среда е задача на кметовете, а транспортът - на МТИТС. В България инвалидите нямат проблеми единствено на летищата въпреки европейския регламент за достъпен транспорт.

През август правителството прие и стратегия за заетост на хора с увреждания за периода 2011-2020 г. Очаква се до края на годината да бъде ратифицирана и Конвенцията за правата на хората с увреждания на ООН. Документът ще доведе до закон за политиките за хората с увреждания, достъпна архитектурна среда, образование, право на труд, обясни Коралски, който самият е в инвалидна количка. Ратифицирането й ще доведе до възможност за "сръчкване" на отговорните органи.

От София до морето: нито една тоалетна за хора с увреждания

Докато пътувал от София до морето, Коралски не е успял да намери нито една тоалетна, подходяща за състоянието му. Пред къщата му има обозначено място за паркиране на инвалиди, но въпреки това там често спират всякакви коли. За това нарушение в САЩ директно вземат книжката на прегрешилия шофьор.

Често неща, които не правят впечатление на обикновения човек, пречат на хората с уврежданията. Такава пречка например са преградите на входа на метрото. Те затруднявали и възрастни хора, и майки с колички.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...