Налице са сериозни последици за българското машиностроене от кризата в Украйна. Негативното отражение у нас се изразява в драстично намаляване на поръчките към българските машиностроителни компании. В някои фирми вече се работи на непълно работно време.
Рублата се е обезценила с над 20% от началото на кризата. Украинската валута от своя страна е с поне три пъти по-евтина. Тези факти водят до оскъпяване на стоките, включително и българските стругове, мотокари и машини, които се изнасят.
В целия сектор в страната са заети повече от 100 000 души. „При едно намаляване на износа – чувствително, каквото започва да се очертава, ще доведе неминуемо до оптимизиране на персонала и до съкращения”, заяви пред „Би Ти Ви“ Илия Келешев, председател на Българската браншова камара по машиностроене.
Негативният ефект на украинската криза вече се усеща от компаниите в сектора. Петър Петров, управител на фирма за мотокари и електрокари, изнасяща за Русия, Украйна и Казахстан, коментира, че от началото на годината поръчките са паднали близо три пъти. В резултат на това хората на непостоянни трудови договори са освободени, а останалите са на непълно работно време.
„Ако до 2-3 месеца тази ситуация не се реши, най-вероятно кризата от локална ще прерасне в световна. Това е един голям пазар, който ние на практика ще загубим, а отразявайки се на останалите, и там ще паднат поръчките”, обясни той. За да компенсира загубите, той се надява да увеличи продажбите към други пазари.