Младите шофьори да получават временна книжка за една година. Това е сред предложенията на Съюза на българските автомобилисти (СБА), което предстои да бъде обсъдено по време на обществения дебат за промени в Закона за движение по пътищата.
"Временната книжка ще даде възможност на младия водач да се донаучи, защото тези 35 часа шофьорски курсове са крайно недостатъчни", обясни шефът на СБА Георги Янакиев пред в. "Монитор". Той обясни, че е много важно младежите не да бъдат дискриминирани по пътищата, а да не получават усещането, че са пълноценни шофьори, преди да са се научили да карат.
Според предложението, ако временната книжка е за период от една година, през това време водачите ще трябва да посещават допълнителни курсове, да карат с придружители да не извършват нарушения. Ако спазят всички изисквания, едва тогава ще получат постоянна книжка.
Междувременно бившият транспортен министър и настоящ депутат от БСП Петър Мутафчиев обяви, че не е изключено въвеждането по предложение на обществени организации на ограничение за неопитните водачи за максимална скорост по магистралите от 110 км/ч, вместо както за останалите – 140 км/ч. Най-много и опасни са нарушенията, предизвикани от шофьори със стаж до 2 г., сочи статистика на Комисията за безопасност по движението.
"Не сме съгласни младежите да бъдат дискриминирани с ограничения по магистралите, просто трябва да им се даде време да се научат, и то наистина да изкарат курсовете, а не само да си платят и да си вземат книжката", възпротиви се на идеята Янакиев. За целта от СБА ще настояват за крути мерки относно корупцията при даването на шофьорски книжки. Именно там контролът трябва да е най-стриктен, категоричен е Янакиев.
Часовете кормуване също трябвало да бъдат увеличени, тъй като сегашният им брой от 35 е крайно недостатъчен, твърдят специалистите. От СБА са против драстичното увеличение на глобите и санкциите. "Да, трябва да бъдат завишени наказанията, но това, което се предлага - от 100 на 1000 лв. за преминаване на червен светофар и отнемане на книжка при превишаване на скоростта над 30 км/ч над разрешеното, е прекалено", смята Янакиев.
Той определи тези предложения като доста жестоки и даде пример със скъпите мощни автомобили, при които скорост с 30 км/ч превишение трудно се усеща от водачите. Едно от най-важните неща за СБА е преди всичко да се актуализират пътните знаци, тъй като в момента имало стари табели, които свалят скоростта от 80 км/ч на 40 км/ч, без за това да има реална причина.