Забелязва се съществена разлика в тенденциите при изграждането на търговски центрове в столицата спрямо тези в останалата част на България. Това стана ясно днес на пресконференция по случай представянето на новия City Center Sliven, който ще бъде открит през март 2012 г.
Общият обем завършени молове в страната е 599 490 кв. м. От тях 137 93 кв. м са разположени в София. Така на 1 000 българи се падат по 81,4 кв. м мол.
Много повече обаче - по 137,93 кв. м имат всеки 1 000 столичани, като това число ще нарасне на 306,32 кв. м, след като строящите се проекти бъдат завършени. Тези данни изложи Добромир Ганев, директор на фирмата, консултираща сливенския мол - GVA Sollers Solutions. От тях отчетливо се забелязва, че търговските центрове са концентрирани в София и че този процес ще продължава да се наблюдава и занапред.
Основните фактори, които инвеститорите вземат под внимание при стартиране на новите си проекти, са пряко обвързани с икономическата криза. В момента те се намират в много тежка ситуация заради нарастващата конкуренция и трудно прогнозируемата икономическа ситуация в Европа и България.
Така фирмите са изправени пред следната дилема: дали да дадат ход на проектите си с риск за тежки преговори с наемателите и ниски наемни нива, или да замразят проектите и да не стартират изобщо.
Тенденциите за 2011 и 2012 г. показват, че както инвеститорите, така и консултантските компании трябва да търсят нови свежи идеи за оптимално реализиране на вложенията си.
Новата тенденция в наемите на търговски площи е те да се калкулират не само върху предварително фиксирана сума, но и спрямо процент от регистрирания месечен оборот.
Все повече се утвърждава практиката на разграничаване между София и останалата част от страната като място за позициониране на новопостроените молове. Инвестира се главно в столицата. В момента в района й има най-много търговски комплекси, които освен това са и най-стабилни икономически. През последните две до три години, въпреки кризата, се размразяват и финализират временно отложени проекти и се стартират нови.
Засилен е интересът на популярните брандове в посока София. Това води и до устойчивост на наемните нива, които възлизат на 20-25 евро на кв. м за района на столицата. Въпреки това са спаднали с 30% в сравнение с 2010 г.
В моловете извън София се наблюдава много по-изострена конкуренция поради ограничените нива на потребление. Съществуват трудности при събирането на наеми, а интересът на брандовете е слаб. Наемните нива са спаднали с над 40% спрямо миналата година, като за 2011 г. те се изчисляват в рамките на 5 до 18 евро на кв. м.
Същите са изводите и от наблюденията на GVA върху нагласите на ритейлърите. Те предпочитат да залагат на разработени проекти в района на столицата. Извън София се търсят все повече и по-големи отстъпки в наемите.
Що се отнася до съдбата на търговските улици, които доскоро бяха основно място за пазаруване на хората, Ганев прогнозира, че те ще се превърнат в улици предимно със заведения, с оглед на значително спадналите наеми там. Малкото останали магазини ще са на средното или малко над средното ценово ниво.