Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) е пред финализиране на процеса по изграждане на интегрираната си информационна система. Системата може да генерира над 1000 вида справки и предоставя
възможност за конструиране на нови. Тя позволява обработка и проверка на над 25 хиляди фактури, предоставени от над 16 000 юридически лица - договорни партньори на институцията, на базата на реално
извършена и отчетена работа от обхвата на основния пакет, който включва над 630 видове номенклатури дейности, заявиха от НЗОК.
За спазване на предвидените в договора срокове за финализиране и внедряване на интегрираната информационна система, е създадена строга организация на работа, като са мобилизирани всички необходими
ресурси. Сформирани са постоянни екипи от експерти на касата и изпълнителите на проекта - консорциум БУЛ. Създаден е интернет портал за обмяна на мнения и инструкции с всички районни
здравноосигурителни каси във връзка с внедряването на системата.
Продължава обучението на екипите и на специалистите по информационни технологии от районните здравноосигурителни каси (РЗОК) и Централното управление (ЦУ) на НЗОК.
В момента се провежда обучение на експерти по: въвеждане в системата на договорите с изпълнителите на медицинска помощ; обработка на исковете на всички изпълнители на медицинска помощ за плащания;
предварителен контрол на заявените средства за плащане и реализиране на плащанията; обработка на информацията от отчетите на изпълнителите на медицинска помощ; изготвяне на справки и анализи на база
получена информация за целите на контрола – медицински и финансов; поддържане на регистрите на изпълнителите на медицинска помощ и на пациентите, и на връзката с външни регистри например с
Националната агенция по приходите (НАП); обработка на данните във връзка с лечението на български граждани в страните от ЕС.
Досега за интегрираната информационна система на НЗОК са създадени отделните софтуерни приложения за модулите: „Счетоводство”, „Обществени поръчки”, „Бюджет”, „Административни договори”, „Договори с
ИМП”, „Дълготрайни материални активи”, „Вътрешен финансов контрол”, „Бизнес Анализатор”, „Жалби”, „Медицински и финансов одит”, „Национални регистри”, „Регулативни стандарти”; Искове от изпълнители
на: специализирана извънболнична медицинска помощ (СИМП), първична извънболнична медицинска помощ (ПИМП), болнична помощ, медико-диагностични дейности, първична извънболнична дентална помощ (ПИДП),
специализирана извънболнична дентална помощ (СИДП), Искове от производители на лекарства и аптеки.
За всеки от изброените модули са заложени над 100 бизнесправила за проверка на данните на входа на системата, с цел елиминиране на неефективни плащания, заплащане за дейности, които не са договорени,
както и на дублирани дейности.
В началото на месец май т.г. беше завършена общата функционална реализация на интегрираната информационна система на НЗОК, която дава възможност за пълна интеграция в хоризонтална и вертикална посока
- работи се върху обща национална база от данни и се обхваща цялостният бизнеспроцес - от обработката на исковете на изпълнителите на медицинска помощ, до реализацията на плащанията. В същото време
експерти от районните здравноосигурителни каси преминаха обучение за работа със системата. Те бяха запознати с функционалността на интегрираната информационна система в частта регистрация на
договорите, обработката на отчетните документи на договорните партньори, заплащането на дейността им. Бяха представени бизнесправилата, заложени в системата, етапите, през които се преминава при
обработка на отчетната дейност на договорните партньори. Представени бяха всички модули от информационната система, свързани с обработката на исковете на ОПЛ, лекари специалисти, болнична помощ,
лекари по дентална медицина, аптеки, лаборатории.
На експертите от РЗОК беше предоставена възможността за предложения и мнения по функционалността на системата и заложените в нея бизнесправила.
Обучението на специалистите от районните подразделения на здравната каса продължи и през юли т.г. Започна и национално тестване на системата с реални отчетни данни на територията на цялата страна.
Всички модули работят интегрирано. Паралелно се тестват резултатите от досега действащата и новата информационна система, правят се необходимите анализи на автоматизираните процеси на събиране,
обработка и предаване на информацията. Извършва се количествена и качествена оценка, и прогноза на състоянието и функционирането на всички обекти в системата на задължителното здравно осигуряване с
цел – повишаване на ефективността на управленските решения на всички нива в НЗОК, и управлението на финансовите потоци. Този процес ще продължи до края на годината. Съпоставката на данните ще се
направи през септември, след като има информация от паралелната обработка на данните от два отчетни периода на договорни партньори на институцията.
Завършването на проекта ще доведе до изпълнението на няколко важни цели, като намаляване на преките разходи като следствие от автоматизация на работните процеси, ефективно разходване на средствата;
база за разпространение на здравна информация между доставчиците на медицински услуги, което ще повиши в голяма степен качеството на услугите и ефективното прилагане на различните видове лечебни
процедури.