Потребителските нагласи продължават да се влошават в началото на първото тримесечие на настоящата година, тъй като потребителите са по-песимистично настроени по отношение на техните финанси и общата икономика ситуация в страната, показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ).
През януари 2025 г. общият показател на потребителското доверие в България се понижава със 7,3 пункта до -19,5% в сравнение с -12,2 % през октомври 2024 г. Това представлява влошаване на нагласите на потребителите за трето поредно тримесечие и тяхно най-ниско ниво от последното тримесечие на 2023 г.
Въпреки спада, доверието на потребителите все още остава стабилно над осредненото дългосрочно ниво от юли 2023 г. насам.
Отслабване на потребителските нагласи през януари се отчита както в градовете (с 5,2 пункта), така и в селата (с 12,6 пункта).
Общата оценка през януари на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните 12 месец се понижава спрямо октомври 2024 г., като балансовият показател спада с цели 14,4 пункта. По-песимистични са и очакванията им за икономическата ситуация през следващите 12 месеца, като този индикатори се понижава с 8,4 пункта.
По-негативни са и оценките и очакванията на потребителите относно финансовото състояние на техните домакинства през януари спрямо октомври 2024 г.
Потребителите продължава да считат, че през последните дванадесет месеца има повишаване на потребителските цени, като в същото време се засилват и инфлационните им очаквания за следващите 12 месеца, в резултат на което този балансов показател се покачва с цели 16,0 пункта.
Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите са, че тя ще продължи да се увеличава.
През януари се отчита лек спад на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като по-неблагоприятни са и намеренията им да извършават такива разходи през следващите 12 месеца, отчита последното проучване на НСИ.