Шестдесет процента от българите, които си купуват почивка в чужбина от туристическа агенция, и 63% от тези, които организират пътуването си самостоятелно, плащат онлайн. Общо 71% от българите, които тази година ще почиват извън страната, смятат да плащат с карта, смартфон или смарт часовник. За ваканцията си зад граница 45% планират да похарчат между 400 и 1200 лв. на човек.
Това показват данните от най-новото проучване на "Виза" (Visa) за намеренията на българите за почивки и начините за разплащане по време на тях. Изследването обхваща осем пазара от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през 2023 г., включително България.
Данните показват, че 58% от респондентите предпочитат дигиталните разплащания, когато са зад граница, като 53% мотивират това със сигурността, възприемана като отсъствие на риск от загуба на пари, а 52% ценят скоростта. Четиринадесет процента от българските туристи искат да плащат в чужбина със смартфон или смарт часовник. В региона мобилните разплащания в чужбина са популярни и сред туристите от Румъния и Унгария (съответно 22% и 21% от анкетираните).
От компанията обясняват, че популярни за плащане в чужбина са мобилните портфейли, които са базирани на технологиите на компанията, защото дават допълнителна сигурност. Тя произтича от това, че когато потребител въведе данните на картата си в онлайн магазин или в дигиталния портфейл на смартфона си, "Виза" ги заменя с уникален набор от числа. Тази технология, наречена токенизация, осигурява допълнително ниво на сигурност.
Българите плащат с карта или смартфон най-често в хранителни магазини, ресторанти, музеи, градски транспорт, щандове за сувенири.
Над половината почиващи българи (57%) планират да използват в чужбина същата разплащателна карта както у дома. Някои сменят картата. Това е доста популярно сред румънците (25%), поляците (24%) и унгарците (23%). Четиридесет и три процента от анкетираните българи, които сменят картите си за чужбина, ще използват такава, която е свързана с тяхна сметка в различни валути.
Проучването показва още, че 87% от българите, организиращи самостоятелно пътуването си, ще купят някоя от ваканционните услуги онлайн: 63% ще резервират нощувка по този начин, 35% - транспорт, а 18% ще платят входни такси и допълнителни екскурзии. Когато плащат за транспортни услуги, настаняване или допълнителни атракции, 75% от българите ще платят с карта или дигитален портфейл.
Общо 67% от българите, които купуват пакетни почивки в чужбина чрез уебсайтовете на туристическите агенции или платформи, предлагащи офертите на много туроператори, ще платят с карта или дигитален портфейл. Купуването на ваканции онлайн е най-популярно в рамките на региона в Хърватия (78% от клиентите на туристически агенции), Словакия (76%) и Словения (74%).
Както се видя през последната година с ръста на инфлацията дойде и апетитът на много българи за по-далечни и съответно по-скъпи пътешествия. И това проучване потвърждава това. Двадесет и три процента от анкетираните българи планират тази година да почиват в чужбина, като средната продължителност на пътуването е 6 дни.
При това 42% от пътуващите в чужбина нямат намерение да отменят тези планове, дори инфлацията да остане висока и разходите за живот да продължат да растат. Въпреки това 60% от българите, заминаващи в чужбина, биха потърсили по-икономични варианти за настаняване, а 50% ще обмислят съкращаване на пътуването си.
За 59% от българите геополитическата обстановка не влияе на плановете им за почивка в чужбина, а 36% заявяват, че тази година най-после ще предприемат пътуване, отлагано преди заради пандемията - това важи особено за най-младите респонденти.
Най-често посочваните от българите дестинации са Гърция (32%), Италия (15%), Турция (12%), Испания (8%), Хърватия (6%), като желанието им е просто отдих, съчетание от разглеждане на забележителности и отмора. Едва 8% планират да прекарат ваканцията си в чужбина активно, на планински туризъм или спортни занимания.
"Връщането към пътуванията - независимо дали става дума за по-дълга ваканция или градска почивка през уикенда - предполага, че българските потребители придобиват чувство на увереност. Това може да е положителен тласък за местните икономики и много индустрии, включително и за туристическия сектор", коментира Красимира Райчева, директор на "Виза" за България.
Шестдесет и един процента от българите възнамеряват да пътуват в чужбина поне два пъти тази година. Става дума предимно за посещения на градове, особено популярни сред милениалите (25 - 40 г.) и поколението Z (до 23 г.). Тъкмо за тях плащанията с карта, смартфон или смарт часовник могат да се окажат особено полезни. В Лондон билетите за обществения транспорт се плащат само дигитално, а в Швеция, смятана за най-безкасовата страна в света, дигиталните разплащания са единствената опция в много кина, ресторанти и магазини.