В становището си БСК подчертава и риска от използване на европейското финансиране за поддържане на статуквото й, а не за провеждане на реална реформа в интерес на всички заинтересовани страни. В тази връзка, от съществено значение е проектите с европейско финансиране да имат висока устойчивост на резултатите след края на изпълнение на проектите, смятат експертите на БСК.
Други недостатъци на системата на професионалното образование и обучение са претоварените и небалансирани учебни програми, ниският дял на часовете по технически и специални предмети и по практическа подготовка, остарелите и/или липсващи учебници и методически помагала по специалните предмети, ограниченото приложение на модулната организация (система от кредити, които да бъдат приложими при прехода от професионално към висше образование).
„Практическото обучение на учениците изостава от динамиката в технологичното развитие и модернизацията на предприятията и секторите - производствената практика е формална и често практическите умения не се създават в реална работна среда. Незадоволително е качеството на професионалната подготовка по високотехнологични професии. Няма достатъчно развити добри практики за сътрудничество и взаимодействие между професионалните гимназии и висшите училища. Държавните образователни изисквания не се осъвременяват своевременно, в съответствие с динамиката в изискванията на пазара на труда и професионалните стандарти на бизнеса. Списъкът за професиите за професионално образование и обучение не е актуализиран в достатъчна степен“, се казва в становището на БСК.
Що се отнася до т.нар. дуално обучение, в становището си БСК отбелязва, че разяснителната кампания по тази тема се води в общ план, под формата на конференции, без ясно идентифициране и съобразяване с информационните канали, потребностите и интересите на целевите групи. Липсват информационни портали, свързани с условията и предимствата на дуалното обучение. Няма методически материали и помагала и не са осъществени достатъчно проучвания за условията, препятствията и нагласите на работодателите, професионалните гимназии, учениците и родителите в България към въвеждането на дуалното обучение. По-съществените проблеми обаче са, че няма регламентирани икономически и други стимули за работодателите при въвеждане на дуално обучение и не са уредени нормативно множество оперативни въпроси, вкл.: договорни отношения между страните; обезщетения за неспазени договори; специални изисквания към предприятията и работните места, предоставяни за дуално обучение; промяна на работното място и командироване на обучаващи се; квалификация и сертифициране на наставниците; минимален кредит от време за изпълнение на задълженията от страна на наставниците; контрол на изпълнението на ангажиментите по договорите за дуално обучение, смятат от камарата.
За преодоляване на проблемите в системата, от БСК предлагат няколко мерки. Според работодателите е нужно да се преразгледа системата за финансиране на професионалните гимназии чрез съчетаване на делегираните бюджети с допълнителни критерии относно дефицитността, потребността на регионалната икономика от съответната квалификация, качеството на обучение и реализация.
Работодателите са на мнение, че е нужно оптимизиране на мрежата от професионални гимназии на регионален принцип и постепенен преход към преминаването им на подчинение на местната власт. Също така да се регулира държавния план-прием с цел преустановяване на неоправданото нарастване на паралелките в езиковите и други училища за сметка на приема в професионалните гимназии.
Друга конкретна стъпка, предлагана от БСК, е осъществяване на национални и регионални проучвания на мотивите и бариерите пред младите хора за насочване към професионално образование, както и създаване на система от насърчителни мерки и стимули за ориентиране на учениците към „непрестижни“, но важни за икономиката професии;
Също така е нужно да се внедри система за външно оценяване на качеството на професионалното образование и обучение, както и нормативно регламентиране на процедури за одит от страна на работодателите на качеството на ПОО. Осъвременяване на държавните образователни изисквания в съответствие с професионалните стандарти на бизнеса, също е точка от становището на камарата, изпратено до министъра.
От камарата подчертават, че е нужно учебните планове и програми да се оптимизират в посока увеличение на часовете по специалните предмети, изучаване на втори език и практическа подготовка. Нормативно регламентиране на стимули и насърчения за работодателите, инвестиращи в системата на професионалното образование и участващи във въвеждането на дуалното обучение, също е важна точка за работодателите.
Друго предложение е въвеждане на регламент за задължителна периодична квалификация на преподавателите и приемане на национални и регионални програми за насочване на млади специалисти към учителската професия. Както и насърчаване на партньорството между висшите училища, бизнеса и професионалните гимназии с оглед осъвременяване на познанията на преподавателите за съвременните технологии, ползвани в индустрията.