Наемите по Витошка са се увеличили с 27% за шестте месеца на 2014 г.

08.09.2014 | 11:45
по статията работи: Георги Велев
Търговците от големите вериги все по-често предпочитат да отворят магазин в Моловете
Наемите по Витошка са се увеличили с 27% за шестте месеца на 2014 г.
Снимка: iNews/Радила Радилова

Наемите на магазини по Витошка започнаха да поскъпват като само за първата половина на тази година са се увеличили с 27% в сравнение със същия период на миналата година. Това обаче е валидно само за ремонтираната част от столичния булевард. Увеличението на наемите е значително по-високо от това в съседните страни и Русия, става ясно от доклада на консултантската компания „Колиърс“ за пазара на търговски площи в Централна и Източна Европа, цитиран от в. „Труд“. Например в латвийската столица Рига увеличението е с 19%, в Белград - с 9 на сто, а в Москва и Санкт Петербург е едва с 3 процента.

Според други представители на бранша поскъпването на наемите по „Витошка“ е двуцифрено, но по-скромно.
Базата за сравнение обаче е твърде различна. Докато по “Витоша” наемите на магазините в момента са около 40-45 евро на кв. м, в Москва има престижни търговски помещения, в които наемът надхвърля 3000 евро на кв. м. Затова не е чудно, че процентът на поскъпване на имотите по “Витоша” е доста по-голям от този в Москва.

Причините за повишението на наемите в София е донякъде ясна. “Витоша” стоя години наред разкопана, а през това време се случи бумът на моловете, които напуснаха търговската улица. Това намали и наемите и от тази база е естествено сега да се отчита двуцифрено увеличение. Все още обаче значителна част от булеварда стои в неугледен вид.

От друга страна, на столичната улица почти не останаха големи помещения. Първоначално големи площи сега се раздробяват на по-малки помещения и се отдават отделно. Това води и до поскъпване на цената за 1 кв. м.
Липсата на големи свободни площи е причината след реконструкцията и превръщането на “Витоша” в пешеходна зона почти нито една известна модна марка да не се върне там. Според експерти тези търговци търсят магазини от порядъка на 800-1000 кв. м, а свободните по “Витоша” са предимно около 80-100 квадрата. В най-добрия случай те се наемат от малки заведения.

Според Росен Генев, мениджър за търговските площи в консултантската компания “Фортон”, ръст на наемите по “Витоша” през последната година наистина има. Той обаче е по-скромен и е за около 20 на сто. “В частта около “Леге” и “Съборна”, където са съсредоточени най-луксозните модни марки, наемите са по-високи и достигат 45-50 евро на кв. м, но това не се отнася за цялата “Витоша”, смята той. Генев посочи, че големите наематели предпочитат моловете, където наемите са стабилни, има голям избор от помещения, а и стойността им се движи между 17 и 22 евро на кв. м.

Причината е, че през тази и миналата година бяха пуснати в експлоатация нови търговски центрове. След седмица отваря врати “Мега мол” в “Люлин”, а за 23 октомври е обявен стартът на “Саут Ринг мол” на Околовръстното. “Всичко това потиска наемите и се наблюдава предоговаряне на цените”, каза Генев.

Според него, ако се направи класация на чисто търговските улици в столицата по размера на наемите, веднага след “Витоша” идва “Граф Игнатиев”, “Солунска” и части от “Пиротска”.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....