Най-големите и стабилни семейни компании у нас са създадени в началото на 90-те години. Това съобщиха от Сдружението на фамилния бизнес "България", което този уикенд в Созопол проведе втората официална среща на "Следващото поколение".
В нито една от семейните компании щафетата не е предадена изцяло на следващото поколение.
За над 50% от младите кризата е допълнителен стимул да бъдат активни в работата, тъй като бизнесът е изправен пред много нови предизвикателства, сочи проучване на организацията. Друг ключов мотив за тях е дълбокото им убеждение, че могат да модернизират дружествата и така да ги направят още по-конкурентоспособни, считат от сдружението.
Една от най-сериозните стъпки, пред които трябва да се изправят представителите на младото поколение, е да спечелят доверието на служителите. За правилната реализация на следващото поколение уважението и респектът на подчинените са ключови, за да могат те да се превърнат в успешни лидери, способни да вземат важни решения.
Статистиката сочи, че 45% от представителите на младото поколение в България са учили извън пределите на страната. Най-често родители и деца избират университети в Европа. На Стария континент има учебни заведения с дългогодишна история, а разстоянията позволяват на децата да са близо до България и активно да участват в живота на фамилията и нейния бизнес. Останалите над 50% процента от "Следващото поколение" учат в родината. От сдружението със съжаление отчитат факта, че университетите в България не предлагат специалност, която подготвя младите за Управление на семеен бизнес.
През предходната 2009-та година българските компании, които членуват в нашето сдружение, са имали оборот от близо 1 000 000 000 (един милиард) лева и са се грижили за прехраната на 10 000 българи, сподели председателят на Сдружението на фамилния бизнес България Христо Илиев. Това поставя въпросите за правилното управление на челно място. Наша отговорност е да ви подготвим за лидерските позиции така, че вие не само да поемете, но и да развиете бизнеса, обърна се Илиев към младото поколение. Преди настъпването на кризата, когато пазарът бе динамичен, компаниите бяха в естествен възход. Сега обаче е време да потърсим нови бизнес решения, за да се подготвим за годините на растеж, които предстоят, допълни Илиев.
Имате трудната задача да спечелите доверието на родителите си и това на служителите в компанията, сподели по време на срещата пред младите Момчил Василев, Старши мениджър в PricewaterhouseCoopers Bulgaria. За разлика от другите компании, семейните фирми никога не са разчитали бизнесът им да се движи на автопилот, дори във времената, когато пазарът бе най-благоприятен и компаниите се радваха на естествен прогрес. Причината е в желанието да се погрижиш за бъдещето на децата си, което е най-силният мотив. Опитът на собствениците в активното пряко управление на семейните компании до момента ще им помогне да отбележат значителен прогрес в следващите 5-10 години, заяви още Василев. Според наблюденията на консултанта изключително важни за успешния фамилен бизнес са грижите за семейните ценности и отношението към служителите, които могат и трябва да бъдат мотивирани да се развиват и изкачват в йерархията, независимо, че не принадлежат към семейството.
В края на ноември в България ще пристигнат собствениците на едни от най-големите семейни компании в света, сред които Bonnier Group, Lombard Odier, IMD Group. София ще бъде домакин на тазгодишното заседание на Борда на директорите на Международната организация на фамилния бизнес (FBN International), в която членуват 3200 различни компании от над 50 страни. Henkel, Pirelli Group, Benetton, Oriflame, Merck, Ermenegildo Zegna, Fiat Group са само част от големите семейни компании-членки на FBN International.