С 46% е нараснал делът на запитванията за бизнес ипотечни кредити със срок на изплащане над 10 години, сочат данните на небанковата финансова институция „Кредитекс&ХипоКредит". През 2010 година около 82% от всички запитвания за заеми от дружеството са били за дългосрочно финансиране (над 10 години), а през 2007, преди началото на кризата, този процент е едва 56%.
По-дългият срок на ипотечния заем е вид застраховка срещу спадащи печалби в кризата, обясняват от кредитиращата компания. Чрез дългосрочните заеми фирмите си осигуряват по-малка погасителна вноска и повече средства за оборотен капитал. При много от по-краткосрочните кредити, особено за инвестиционни цели, високите вноски са "препъни камък" за управлението на оборотния капитал и водят до проблеми не само в обслужването на кредита, но и в управлението на бизнеса.
От "„Кредитекс&ХипоКредит" дават пример с две фирми от ресторантьорския бранш, теглили кредити в приблизително еднакъв размер (20 хил. евро) и с равна лихва. Разликата е, че едната фирма тегли кредит със срок на изплащане 5 години, а другата - 15 години. Месечната погасителна вноска на първата е 451 евро, като чистият доход покрива 3 пъти тази вноска. При фирмата с по-дългосрочния кредит месечната вноска е 248 евро, а доходът й е 6 пъти по-голям. И двете заведения отчитат сериозен спад в оборота заради кризата. Това довежда до сътресения в паричните потоци на първата фирма и необходимост от предоговаряне и удължаване срока по кредита й. В същото време по-малката погасителна вноска позволява на втората фирма да премине спокойно през кризисния период, и дори и при свити печалби, да продължи да погасява кредита си, да се разплаща навреме със служители, доставчици и партньори.