В между 70% и 85% от провежданите обществени поръчки са открити нарушения, като най-често те са свързани с опит за манипулиране на самата поръчка. През последните четири години при извършени от експертите на Сметна палата проверки на 5500 процедури за възлагане на обществени поръчки на обща стойност 5 млрд. лв. са констатирали административни нарушения в над 60% от случаите.
Данните бяха изнесени днес от членовете на работната група към Центъра за национално сътрудничество на Института за правни анализи и изследвания, предаде БГНЕС. Те са анализирали установената през последните четири години от Сметна палата и Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) негативна тенденция при възложителите на обществени поръчки за опорочаване или нарушаване на процедурите по възлагане и изпълнение на обществени поръчки.
Анализирани са резултатите от 104 одитни доклада от проверки на Сметна палата и от 390 финансови инспекции, извършени от органите на АДФИ, както и редица други документи, свързани с провеждане на обществени поръчки, проведени са редица разговори с ръководствата на общините. Установено е, че разпространението на нарушенията при обществените поръчки като негативно явление продължава да нараства успоредно с увеличаването на размера на средствата, които се разпределят чрез обществени поръчки.
Според експертите нарушения на Закона за обществените поръчки се дължат основно на три фактора - липсата на капацитет от експерти в общините с необходимата професионална подготовка, знания и опит, липсата на достатъчно средства в общините, с които да ангажират за дейността си добри консултанти - юристи или адвокати, и липсата на вътрешни правила, които да отговарят на изискванията на закона.
Едно от най-често срещаните нарушения е разделяне на обществените поръчки, за да се намали прогнозната стойност и критериите да са по-ниски, коментира експертът Милана Кривачка. Други чести нарушения са свързани със смесване на критериите за подбор с критериите за оценка на офертите, въвеждане на неясни и неточни методики за оценка. Често протоколите на комисията не са мотивирани, а именно в тях трябва да бъде аргументирано и обосновано защо е избран един участник в процедурата, а не друг, коментира още Кривачка.
Има и редица случаи на липса на кратко описание на офертите, когато критерият за оценка на офертите е икономически най-изгодната оферта. Много пъти се разписват дискриминационни условия и необосновани ограничения в изискванията към участниците или има несъответствия между изискванията, посочени в обявлението и в документацията за участие в процедурата.
Констатират се и нарушения при създаването на комисията, която да избере, когато не са включени членове, които имат необходимата професионална квалификация и опит в съответствие с предмета на обществената поръчка, в резултат на което комисията не може да се нарече експертна и да изпълни възложената й задача да оцени професионално представените оферти.
В петък (5 октомври) председателят на Института за правни анализи и изследвания Петър Бакърджиев коментира, че заради неправилното провеждане на обществени поръчки у нас има, опасност да се наложи да върнем значителни суми от парите, усвоени от Европейския съюз. Тогава тй разкри, че 76% от процедурите в общините са опорочени.