Увеличеният брой на чуждестранни туристи, посещаващи Република България и въвеждането в експлоатация на нови средства за подслон не само в традиционните туристически центрове налагат все повече необходимостта и от модерно законодателство, регламентиращо регистрацията на приетите гости и задължението на хотелиерите да предоставят информация на органите на МВР. Това смята юридическият съветник на БХРА - адв. Милко Михайлов.
Съгласно чл.28 ал.4 от Закона за чужденците в Република България всеки хотелиер е длъжен ежедневно до 06,00 часа да заяви в съответното РПУ чуждестранните гости. Разпоредбата на чл.11 ал.3 от Правилника за приложение на Закона за чужденците в Република България задължава хотелиерите да представят в съответното РПУ адресните карти или списък на хартиен или магнитен носител. Задължението за представяне на информация в РПУ до 06,00 часа е практически невъзможно за осъществяване, поради което повечето български хотелиери не спазват това законово изискване. Точното изпълнение на тази законова разпоредба изисква прекалено много финансови средства, персонал и време, което не е по силите на голяма част от българските хотелиери, особено за тези, които развиват дейността си на десетки километри от съответното РПУ. Наложително е този мъртвороден законов текст да бъде променен като се определи по-късен час за предоставяне на информацията или се допусне възможност за предоставянето й по електронен път или чрез факс.
Друго неефективно и технически остаряло е изискването на чл.99 от Закона за гражданската регистрация всички гости на хотела да бъдат вписвани на ръка в специална книга. Не съществува български хотел, в който да не се извършва компютърна обработка на личните данни на гостите - съответно датата на настаняване и датата на заминаване. Наличието на модерни технологии за обработка и контрол на информацията прави твърде архаично изискването за вписване на ръка на всички гости в специална книга.