Страните в Европейския съюз одобриха закон, който ще гарантира, че всички нови автомобили, продавани от 2035 г., трябва да имат нулеви емисии, предаде BBC.
Полша гласува против закона, а Италия, България и Румъния се въздържаха. Споразумението беше отложено със седмици, след като Германия поиска изключение за автомобили, работещи с еко горива.
Искането на Германия сега ще помогне на всички хора с традиционни превозни средства - въпреки че еко горива все още не се произвеждат толкова глобално.
Твърди се, че еко горивата са въглеродно неутрални, тъй като използват уловени емисии на CO2, за да балансират CO2, отделен при изгаряне на горивото в двигателя.
Очаква се новият закон да направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене в ЕС от 2035 г.
ЕС ще каже как могат да продължат продажбите на автомобили, работещи само с еко горива, по-късно тази година.
Леките автомобили и микробусите са отговорни съответно за около 12% и 2,5% от общите емисии на CO2 в ЕС, основният парников газ, според Европейската комисия.
Късното противопоставяне на Германия дойде, след като страните от ЕС и политиците вече се съгласиха за постепенното преустановяване през 2035 г. и предизвикаха гняв сред някои дипломати от ЕС.
„По принцип не харесваме този подход. Смятаме, че не е справедлив“, каза испанският министър на енергетиката Тереза Рибера, добавяйки, че текущите оценки показват, че еко горивата са твърде скъпи, за да станат широко използвани.
Porsche и Ferrari са сред поддръжниците на еко горивата.
Германският министър на транспорта Фолкер Висинг каза, че споразумението ще "отвори важни възможности за населението към климатично неутрална и достъпна мобилност".
Ръководителят на ЕС по въпросите на климата Франс Тимерманс добави: „Посоката на движение е ясна: през 2035 г. новите автомобили и микробуси трябва да имат нулеви емисии“.