През 2007 г. стойността на новите финансирани сделки чрез лизинг е достигнала 2.7 млрд. лв. В същото време през миналата година обемът на портфейлите на лизинговите компании е надхвърлил 3.6 млрд.
лв. Това каза днес Теодор Маринов, съпредседател на Българската асоциация за лизинг (БАЛ), по време на съвместна пресконференция на Асоциацията и Европейската федерация на лизинговите
асоциации.
През последните години развитието на пазара на лизинги в България се развива по "експлозивен начин". През 2001 г. общият обем на операциите, финансирани чрез лизинги, е бил 20 млн. евро, през 2004 г.
неговият обем под формата на нови сделки е достигнал 300-350 млн. евро, за да достигне почти 1.5 млрд. евро през миналата година, посочи още Маринов.
През миналата година пазарът на лизинги в България се е увеличил с повече от 60%. В това нарастване влиза както общият обем на сключените сделки, така и ръстът на лизинговите вземания.
Според последни проучвания на БАЛ, коефициентът на проникване на лизинга за 2007 г. е около 11%. Това означава, че 11% от всички инвестиции в българската икономика са били финансирани посредством
лизинг. За сравнение – преобладаващите нива в Западна Европа са между 10 и 20%. В някои страни, в които лизингът е по-популярен, неговото проникване може да достигне и 30%. Това се счита за граница,
която трудно може да бъде прехвърлена, обясни Маринов.
Лизинговите вземания и активите на лизинговите компании са достигнали 7% от БВП през миналата година. Средната стойност на този показател за Европейския съюз е между 5 и 15%.
По време на ежегодния семинар на Европейската федерация на лизинговите асоциации, който се проведе през последните два дни, бяха обсъдени множество теми, сред които акцент е бил поставен върху
тенденциите в развитието на лизинговия пазар в България и Източна Европа и тенденциите на пазара за оперативни лизинги на леки автомобили.
Тенденциите, които се наблюдават на пазарите за лизинги в Югоизточна Европа и България, са много сходни с тези, които са били наблюдавани на западните пазари преди около десет години. Въпреки
различните стадии на развитие, двата пазара много си приличат по процесите, които се развиват на тях. Това е така, тъй като много от лизинговите компании в тази част на Европа са собственост на чужди
банки, каза още Маринов.
От друга страна, пазарът на оперативен лизинг за леки автомобили все още не е добре развит в България. Въпреки това перспективите пред него са повече от сериозни, подчерта Маринов.
По време на семинара са били обсъдени също и възможностите за финансиране чрез лизинг на проекти по европейските фондове, както и измамите в лизинга.
Към момента в България лизингите могат да бъдат използвани за финансиране в две от европейските оперативни програми: ОП "Конкурентоспособност" и Програмата за развитие на селските райони. В първия
случай лизингът е предвиден като признат разход, докато във втория случай лизингът е изрично упоменат като разход, който не се признава.
По отношение на този проблем на Българската асоциация за лизинг й предстои много работа. Въпреки това по време на последната среща на представители на Асоциацията, ДФ „Земеделие” и Министерството на
земеделието и продоволствието е станало ясно, че при добре структурирано предложение от страна на БАЛ лизингът ще бъде допуснат като средство за финансиране и по Програмата за развитие на селските
райони, обясни Маринов.
Много често срещана форма на измама при лизингите е закупуването на машини, финансирани от лизингова компания в една страна, които впоследствие биват изнасяни на друго място и там с подправени
документи се продават на друга лизингова компания. За щастие този модел не е добре застъпен в България, заяви Маринов.
Основната причина, поради която Европейската федерация на лизинговите асоциации реши да организира годишните си семинари през миналата година в Киев, а тази година в София, е фактът, че развитието на
лизинговата индустрия в този регион е най-бурно. Именно поради това множество големи лизингови компании искат да „стъпят” на пазара в Югоизточна Европа. Това каза от своя страна днес Танги Ван Де
Верв, генерален директор на Европейската лизингова федерация.
Понятието „лизинг” не включва в себе си единствено служебни коли. То обхваща неща като оборудване, машини и др. Това прави лизинга много подходящ финансов инструмент за предприятия от сферата на
малкия и средния бизнес, подчерта още Ван Де Верв.
В Европа е налице стремеж към създаване на единен лизингов пазар. Този стремеж се ограничава от различията в данъчното законодателство, счетоводните стандарти и правната рамка на лизинга в отделните
страни.
Една от основните причини за различния коефициент на проникване и различната популярност на лизинга в различните страни е различното законодателство. Някъде то пречи, а в други случаи помага.
Конкретно в българския случай лизинговото законодателство нито помага, нито пречи. Това е така, тъй като към момента лизингът е алтернатива на другите форми на финансиране, каза още Маринов.
Лизинговата култура в България е смесена. Той е не особено популярен сред физическите лица и относително високо популярен сред бизнеса. Това може да бъде обяснено с факта, че болшинството от фирмите
в България използва машини, взети на лизинг, обясни Маринов.