Обмисля се пускането на бърза градска железница в София

20.04.2010 | 15:08
по статията работи:
Метрото, автомобилите и автобусите са недостатъчни да удовлетворят нуждата от транспорт, заяви шефът на ИА "Железопътна администрация" Симеон Ананиев
Обмисля се пускането на бърза градска железница в София

"В София е належащо да бъде изградена бърза градска железница. В столицата има голяма концентрация на населението и затова метрото, автомобилите и автобусите се оказват недостатъчни да удовлетворят нуждата от транспорт". Това каза в интервю за Агенция "Фокус" изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в транспортното министерство Симеон Ананиев.

В региона на София вече е развита железница, обясни той. "Ако се изгради интегрирана система и тази железница се свърже с градския транспорт и метрото, като може да има връзки и с пътнически терминали, тогава пътувайки с влак, пристигаш на определена спирка, която е свързана с метрото или с градския транспорт и се придвижваш много по-бързо и комфортно", посочи той.

Важното за този проект е, че се използва съществуващата железопътна инфраструктура на София, която има неизползван капацитет и за нея не са необходими толкова големи инвестиции. Има нужда от инвестиции само за осъществяване на връзките с метрото, за съпътстваща архитектура и за градска инфраструктура.

В София се събират седем железопътни лъча на Централна жп гара, получени при историческото развитие на железниците. Те могат да бъдат използвани за изграждането на бърза градска железница в столицата, допълни Ананиев. Първият лъч е от Радомир (също от направленията от Дупница и Кюстендил), вторият - от Драгоман, третият - от Банкя, четвъртият - от Лакатник, петият - от Копривщица, шестият - от Ихтиман и седмият - от Перник.

"Оказва се, че хората, които са разработвали преди нас връзките на железниците, са обхванали цяла София от всички направления. Подобни жп връзки, каквито има в София, в цяла Европа се използват за превоз на населението, което живее по-отдалечено, но работи, учи или често пътува до големия град. Обхватът на седемте жп лъча може да обхване зона от 50 км около София, което е т.нар. крайградска или прилежаща зона. След като София е център за образование и бизнес, в тези прилежащи селища населението ще продължи да се увеличава, но то трябва да пътува, да работи и после да се връща по домовете си. Не може всички да пътуват с автомобили и автобуси. Затова идеята е, ако дадем за пример Германия, да бъде създаден и у нас убан или европейски есбан - специализиран пътнически транспорт по железен път, който е за обслужване на региона на София", каза той.

Според публично проучване на водещи европейски специализирани институции за развитието на България, през следващите 10-15 години, се прогнозира, че България ще има три мегаполиса - София (над 2 милиона жители), Варна и Бургас (всеки с над 1,5 милиона жители), които ще привличат хора и бизнес, а от там може да се очаква и увеличаване на населението и в съседните селища. Ще има още пет по-малки центрове - Русе, Плевен, Велико Търново, Стара Загора и Пловдив, които също ще бъдат в орбитата на мегаполисите.

Ще се наблюдава нова мобилност и нова концентрация на населението. Всички хора ще бъдат привлечени в тези градове, смята Ананиев. Но не може всички да живеят в мегаполисите, а по-скоро в прилежащите зони около тях. Затова един от транспортите съвсем естествено е железопътният, който трябва да бъде развит съвместно с градския и с метрото.

В момента в Бургас вече се разработва проект за създаване на бърза градска железница - „Супер Бургас". Там освен по съществуващата линия, до кв. "Меден Рудник", летището и крайбрежните селища се предвижда да се пътува и по релси. Това няма да е познатият тип железница, а ще е интелигентна транспортна система, в която се ползват леки мотриси, изглеждащи и по-скоро като трамваи, със спирки за качване и слизане и таксуване на принципа на градския транспорт, със съответните билети, карти за чекиране и др., позволяващи ползване на няколко вида транспорт.

Ананиев обясни, че той, изпълнителният директор на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев и зам.-кметът по транспорта Любомир Христов имат сходни виждания по проекта за създаване на бърза градска железница в София. "Надявам се да привлечем и архитект Петър Диков, тъй като създаването на интегрирани транспортни терминали за прекачване между различните видове транспорт изисква архитектурни и градоустройствени решения, заяви Ананиев.

По проекта работят експерти от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), от БДЖ и жп проектанти. "Идеята е да придвижим проекта като общ, урбанистичен за развитието на София и съответните интегрирани транспортни решения", обясни директорът на ИА "Железопътна администрация".

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...