Конкурентните предимства на страната ни като инвестиционна дестинация и възможностите за стратегическо и бизнес партньорство в икономиката, енергетиката и туризма бяха във фокуса на официалното посещение на министър Трайчо Трайков в Любляна. Това е първата визита на български министър на икономиката в Словения през последните 10 години.
Двете държави трябва да използват своя потенциал, опит и добри практики, за да насърчат заедно развитието на бизнеса в региона, подчерта министърът при откриването на двустранен бизнес форум, който предизвика рекорден интерес сред словенските компании. В него се включиха над 60 словенски и 20 български фирми от сферата на високите технологии, машиностроенето, логистиката и транспорта, хранително-вкусовата промишленост, панаирната и изложбената дейност.
Трудност при осъществяването на ефективни двустранни контакти е липсата на директна транспортна връзка между България и Словения. Тази тема беше акцент в разговора на министър Трайков с министъра на икономиката на Словения Матей Лахоуник. Двамата министри са на мнение, че е неприемливо да няма нито един директен начин за транспорт между България и Словения. Те обсъдиха варианти за насърчаване развитието на различните транспортни коридори - по въздух, железопътен или по море.
Една от възможностите за това е насърчаването на словенската авиокомпания "Адриа" да поднови плановете си за директен полет до София или друго българско летище. Създаването на директна линия ще насърчи и развитието на туризма.
България е много атрактивна дестинация за словенските туристи с разнообразните си възможности за културен, селски, балнео и СПА-туризъм, подчерта министър Лахоуник. Той допълни още, че Любляна има интерес и планира да развие туристическата си инфраструктура, за което министър Трайков предложи експертната помощ на български компании от сектора.
В рамките на визитата министър Трайков се срещна още с председателя на Стопанската камара на Словения Зденко Паучек и с представители на водещи словенски компании, сред които "Меркатор", "Словенске железнице", "Виатор & Вектор", "Турбоинститут" и други.
"Меркатор" има планове да вложи 50 млн. евро до 2011 г в нови свои търговски обекти в България, стана ясно на срещата на министър Трайков с ръководството на компанията. Намеренията са да бъдат открити два магазина в София и по един - във Варна и Бургас. "Меркатор" насърчава българското производство, като осигурява сериозен дял на български стоки в своите търговски обекти.
Компанията "Виатор & Вектор" представи пред българския министър логистичната си връзка Лион - Любляна - София - Варна, която трябва да заработи в скоро и да предостави бързина и удобство за преноса на товари. Компанията планира да открие представителство в България през следващите години, информира МИЕТ.