По 100 хиляди лева от несъбрани вземания средно губи всяка българска компания всяка година, сочи проучване на Асоциацията на агенциите, които събират фирмени дългове, цитирано от БНР.
По-голямата част от българските компании вече проучват своите клиенти - по интернет, с препоръки и дори по кредитни отчети, като 80% от фирмите подписват и двустранни договори, с които гарантират вземанията си.
Въпреки това една трета от компаниите бавят плащанията още в първата седмица след падежа. Срокът, който партньорите им дават е двумесечен, но търпението стига и до седем месеца.
„Има сектори - туризъм, транспорт, логистика, това са основно преобладаващите сфери, в които срещаме проблеми на компаниите при работата и с партньорите от Гърция, Италия и Румъния, посочва Светла Петрова, един от авторите на проучването.
Много често причина за забавяне на плащанията е пренебрегваният приоритет, допълва председателят на асоциацията Райна Миткова.
„Бизнесът има своите приоритети. Парите са винаги оскъден ресурс. Ако ние не показваме на клиентите си да взимаме своите пари, въобще няма да ни платят.“, допълва тя.
Най-добър е резултатът от намесата на колекторските фирми в първите месеци след възникването на просрочието, но заради лошия имидж и липсата на регламентация на този тип услуги те са рядко търсени от бизнеса.