80% от учениците смятат, че изпращането и получаването на агресивни електронни съобщения в повечето случаи е просто за забавление. Това сочи изследване на Националния център за безопасен интернет при фондация "Приложни изследвания и комуникации", съобщи ръководителят на центъра Георги Апостолов. Допитването е проведено през Интернет сред 213 деца на възраст 12-18 години, 33 родители и 1033 учители в периода август-септември 2011 г., предаде БГНЕС.
Повече от половината от учениците споделят, че са изпращали обидни или унизителни съобщения на непознати с цел да се позабавляват на чужд гръб, сочат още резултатите.
Организирането на протести през социалните мрежи и инцидентите в редица градове в страната през последните дни заострят вниманието върху ролята на Интернет в насаждането на омраза и подбуждането към насилие.
Отговорите на родителите и учителите показват, че техните представи за поведението на децата в Интернет са много близки до действителното поведение, за което споделят учениците, с едно изключение - възрастните подценяват колко често децата се отнасят агресивно с непознати.
Проучването демонстрира, че повечето деца с агресивно поведение в Интернет нямат преднамерено желание да наранят другия. Дори когато съобщенията са обидни или унизителни, и двете страни ги възприемат като безобидна шега.
Изглежда, че в дигиталното общество се е зародила култура "омраза за забавление", функционираща като среда, в която децата експериментират със своята идентичност, социалните рамки и норми чрез отъждествяване с негативното, смятат авторите на изследването.
За съжаление възприемането на тази форма на насилие като безобидна може да обясни и липсата на по-сериозно отношение от страна на много възрастни в случаите, когато онлайн насилието прерастне в онлайн тормоз. Още повече, че приемането на тази култура води до изкривяване на самите социални норми и води до още по-шокираща онлайн-агресия и още по-силно изразено агресивно поведение.
Ефективни мерки за справяне са промяната на действащите нагласи чрез обучение на децата в ненасилствена комуникация, развиване и обогатяване на техните социални умения, както и утвърждаване на позитивни социални норми в Интернет пространството, коментират още от Националния център за безопасен интернет.