Пазарът на жилищни имоти в България бавно, но сигурно се активизира. Данните от първото тримесечие показват, че се очертават няколко основни тенденции на пазара. Това заяви Весела Илиева, изпълнителен директор на брокерската компания за недвижими имоти Unique Estates.
Първото, което трябва да се отбележи, е ръст от 20% на запитванията от купувачи. Цените на имотите в София са се повишили с 12%. В малките градове повишението е с между 8 и 10 на сто. Така средните цени в София достигат 772 евро за квадратен метър, във Варна – 726 евро за квадратен метър. Квадратният метър в Пловдив струва 538 евро, а в Бургас – 542 евро.
Също така се увеличава и броя на сделките на „зелено“.
Водещите причини за продажба на жилища в момента са излизането от инвестиция (26%) и реализацията на даден проект (26%). Това прави инвеститорите много активен играч на пазара, а те се ориентират предимно към новото строителство, което отговаря на нуждите от определени удобства на съвременния купувач.
20% от предлагането на пазара произтичат от необходимостта от средства в средносрочен план, а 12% се формират от хората, които искат да подобрят своята среда на живот. Тези клиенти сменят настоящото си жилище за ново с по-голяма площ, по-добра локация, повече екстри, отговарящи на по-високия стандарт на живот, който те търсят.
Имотите, които излизат на пазара на адекватни цени, съобразени с текущото търсене и предлагане, се реализират в рамките на 1 до 6 месеца, обясни още г-жа Илиева. – Най-продавани са двустайните (41%) и тристайните апартаменти (34%). 87% от купувачите търсят собствено жилище, а 12% – с цел инвестиция и отдаване под наем.
През 2016 г. продължителността на търсенето на недвижими имоти рязко се понижава, става ясно от данните на компанията.
Клиентите взимат своите решения за покупка много по-бързо от преди – в рамките на 1 максимум 3 месеца и след средно 10 огледа.
Отстъпки в цените на жилищните имоти в момента почти няма. Максималната възможна корекция в стойността на имота е до 5% и то в редки случаи. През 2016 г. се наблюдава 7% ръст на сделките, сключени на офертна цена. Отчита се спад на продажбите на стойност под 50 хил. евро и ръст на тези над 100 хил. евро.
Клиентите на пазара на жилищни имоти са с нов профил – мениджъри на средни и високи позиции, на основен трудов договор, със семейства и деца. Те предпочитат да влагат парите си в имоти, вместо да ги държат в банките, и купуват имоти на стойност над 70 000 евро. В много от случаите използват ипотечни кредити заради атрактивните условия в момента и спада на лихвите както по кредити, така и по депозити. Броят на чужденците, инвестиращи в жилищни имоти в България, през последните месеци е малък. Клиентите са чувствителни към стойността на офертите, но не купуват на всяка цена, посочват от компанията.