Пари за "Хемус" няма

10.09.2013 | 14:45
по статията работи: Ралица Стоянова
Магистралата струва 800 млн. евро. ЕС ни дава 750 млн. евро общо за пътища
Пари за "Хемус" няма

"В програмата на кабинета „Орешарски” магистрала Хемус е записана като приоритет, защото трябва да намалим различията между регионите", заяви регионалният министър Терзиева на брифинг във Варна.  

„Общият ресурс за следващия програмен  период по ОП „Транспорт” от Кохезионния фонд на ЕС, заедно с националното финансиране, е  1,5 млрд. евро. Тези средства трябва да ги разделим на две за железопътна и пътна инфраструктура, т.е. по 750 млн. евро.

"Това е изискване на ЕК, която в новия планов период изисква 50% от общите средства да отидат за изграждане на ж.п. инфраструктура. Европа 2020 е насочена към зелени транспортни системи. За пътища остават 750 млн. евро”, обясни Терзиева. 

„Индикативната стойност на АМ „Хемус”  е близо 800 млн. евро. В момента се прави предпроектно проучване за магистралата, което ще е готово до 3 месеца и  там ще са ясни точните цифри - какви пари са необходими, както и какъв трафик се очаква по магистралата. Догодина ще започне проектирането, за което имаме осигурени пари от ОП „Транспорт”. "И за секунда не сме спрели да работим за подготовката на „Хемус”, изтъкна Терзиева.  

Министърът акцентира върху факта, че в списъка с индикативни проекти по ОП „Транспорт” 2014-2020 г. като номер едно задължително трябва да влезе строителството на лот 3 на АМ „Струма“. Това е условието на ЕК, за да може да се финансира изграждането на лот 1, 2 и 4 на „Струма“ през този програмен период. Индикативната стойност на лот 3 на „Струма“, който е изключително сложен проект, е между 800 милиона и 1 милиард евро.  

"Европари по ОП „Транспорт”  за магистрала „Хемус“ няма да има през новия програмен период. Затова правителството ще търси други източници на финансиране. Един от възможните варианти е публично-частно партньорство, но не съм казвала никога, че магистралата ще я дадем на концесия, за да сложим тол-такси, че ще има бариери от Варна за София или че е дошъл инвеститор”, категорична беше Терзиева.  

Тя  допълни, че е още твърде рано да коментираме начина на финансиране, защото трябва да завършат предпроектните проучвания, които включват и прогноза за трафик. Едва след това ще може да анализира ситуацията и да се вземе решение.

Министърът  подчерта, че в момента проучването се прави за магистрален габарит и нейната визия е цялото трасе  да бъде автомагистрала, а не отчасти  да бъде изградена като скоростен път.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...