"Нивото на информираност на българските потребители е критично ниско". Това заяви председателят на агенцията за изследвания "Естат" Иво Желев, който представи резултатите от социологическо проучване на агенцията, проведено в период 5-8 март 2012 г. Изследването е било направено по поръчка на сдружението на Меглена Кунева "България на гражданите“.
Близо 73% от потребителите в България не познават правата си и законите, защитаващи техните интереси. Знанието на информираните се свежда единствено до Закона за защита на потребителите.
Хората под 30 години са сред най-информираните за правата си, а тези над 60 са сред най-малко запознатите с тях. Критично висок е делът на пенсионерите, които не могат да идентифицират законите
относно правата си - 87%.
Секторът с най-много нарушения на потребителските права е търговията, сочат данните от проучването на "Естат". 24% от запитаните са посочили, че в него правата се нарушават най-много. След това се нареждат хранително-вкусовата промишленост и услугите на мобилните оператори.
"Липсата на информация се дължи на отсъствието на държавна политика", счита Иво Желев. В това свое твърдение той бе подкрепен от Кунева, според която държавата не дава
пари за изследвания на потребителските пазари. "По този начин се управлява на тъмно и без знание", посочи тя. "Без статистика няма как да се разбере защо нещата сега не са по-добре в
сравнение с минали години", каза още Кунева.
Според Кунева от защитата на потребителите може да се направи "прекрасна икономическа политика", като за целта за необходими три неща: да го осъзнаем, да опознаем този проблем, да не
обслужваме монополите.
Тя определи пазара като анемичен, слаб, несвободен и без достатъчно производство.
"Всичко, свързано с потребителите, е отговор на това как живеем", коментира тя. "Обществените поръчки вече са се обърнали с обратен знак, те се утвърждават и създават монополи", посочи Кунева. Според нея българският пазар в момента е изцяло зависим от монопола и разчита на неговата милостиня. Лошото е, че картелите на пазара са дори по-страшни от авния монопол - те водят до политическо убиване на малките и средните фирми.
Тя предложи да се направи изследване на пазара на горива у нас и за това доколко има монопол от страна на "Лукойл".
Коментарът й за високите цени на храните бе, че мерките на земеделския министър Мирослав Найденов са странни и не е възможно изведнъж около Великден пазарът да "цъфне и всичко да се
успокои". Бившият еврокомисар е на мнение, че в сектор "земеделие" вече има монополи, за които обаче ще се разбере по-късно.