Да увеличи максималната позволена скорост по основните булеварди на София обмисля Столичната община. Целта е автомобилите да се движат по-бързо, а задръстванията, както и вредните емисии да се намалят. Вдигането на скоростта е само част от Генералния план за организация на движението в града, който ще се разглежда в градския парламент идната седмица. В момента ограничението по тези трасета е от 50 до 80 км/ч, припомниха от Столична община. Това, че ще караме по-бързо обаче, не само че ще ни спести хабенето на нерви и чакането в "тапи", но и ще намали праха във въздуха, отчетоха специалисти от транспортната комисия в кметството. Според тях вдигането на скоростта няма да увеличи, а ще намали катастрофите.
Според плана максималната позволена скорост ще се увеличи за 5 големи булеварда, както и за Околовръстния път. Идеята е по най-натоварените трасета като Околовръстното, "Цариградско шосе", "България", "Ботевградско шосе", "Брюксел" и "Владимир Вазов", да може да се кара с по 10 и 20 км/ч повече. Така трафикът в града ще се облекчи и ще се намали времето за пътуване, обяснява в днешния си брой вестник "Стандарт".
В момента разрешената скорост по "Цариградско шосе" започва от 50 и стига до 80 км/ч. Експертите предлагат скоростта да се повиши на 70 и 90 км/ч, като по-високата скорост ще бъде разрешена в частта на булеварда след детелината на Четвърти километър. По бул. "България" сега можем да караме до 70 км/ч, като заложеното повишение за там е с 10 км/ч. По Околовръстното шосе пък скоростта на колите ще е до 90 км в час, вместо сегашните 80 км. Вдигане с 10 км/ч ще има и за бул. "Брюксел", където сега ограничението е 70 км/ч. Най-голямо повишение на скоростта - с 20 км/ч, се предвижда за булевардите "Владимир Вазов" и "Ботевградско шосе", където сега ограничението е 50 км/ч. За сметка на това пък разрешената скорост по вътрешнокварталните улици ще бъде намалена, но още не е ясно с колко.
С предложените увеличения експертите са изчислили, че ще намалим времето за пътуване по натоварените участъци с от 30 до 50%. Два пъти по-бързо ще минаваме по Южната дъга на Околовръстното. Това означава, че за да минем оттам, ще изгубим едва 3,2 минути. За да пропътуваме "Цариградско шосе" пък ще ни трябват 9,4 минути, а по Ботевградско - 6,3 минути. Експертите подчертават, че увеличението на скоростта няма да увеличи катастрофите по тези трасета. След задълбочени изследвания специалистите установили, че шофьорите, които карат с много по-ниска скорост от действителната безопасна, имат по-голям риск да претърпят инцидент. Освен че ще стигаме навреме, увеличението на скоростта по тези 5 булеварда ще се намалят и вредните емисии.
В документа, който предстои да се гледа от Столичния общински съвет, има не само конкретни предложения за отпушване на тапите в столицата, но и анализи и краткосрочни мерки, които трябва да се вземат по отношение на транспорта, уточни Николай Стойнев. Ако бъде приет, целият план трябва да бъде приложен в рамките на 5 години.