Столичният общински съвет (СОС) реши да приеме доклада на председателя на транспортната комисия Радослав Тошев, съобщава БГНЕС. Въпреки това съветът е оставил в сила привилегиите си при гласуването. По този начин режимът за привилегировано паркиране на пътни превозни средства, които се използват за служебни нужди от общинските съветници, остава и то до края на техния мандат.
В рамките на дискусиите общинските съветници приеха да се намали броят на документи за услугата „издаване на винетни стикери за паркиране“ в центъра на столицата. Така ще са нужни лична карта, нотариален акт и документ за собственост на кола, вместо предишните осем на брой. Председателят на групата на ГЕРБ в СОС Малина Едрева уточни, че това е практика в градове като Лондон и Брюксел.
С днешното решение също така в сила остава по-скъпата "синя зона" остава, въпреки протестите на столичани. В сила остава също и "зелената зона" за паркиране. След четири часа дебати по темата Столичният общински съвет реши да остави повишените цени за час паркиране в идеалния център на града, удълженото работно време на зоните, повишената цена на винетните стикери за живеещите в центъра и по-високите глоби за неспазване на правилата, информира Дарик радио.
Улеснява се и процедурата за паркиране на инвалиди в "синя зона". Паркоместата за затруднените с мобилността също се увеличават.
По-рано днес се състояха протести срещу въвеждането на "синята зона". Над сто души се събраха пред сградата на Столичната община в знак на недоволство спрямо променените правила за паркиране в града. Те подредиха гуми пред зданието и блокираха движението по улица „Московска“. Насрочен е и пореден митинг от 18 часа днес, който ще се състои на площад „Славейков“, уточнява агенция „Фокус“.
Кметът на София Йорданка Фандъкова изтъкна, че протестите вече следват тенденция на политизиране. По думите ѝ зад гърба на гражданите и техните
искани се „крият“ редица политически сили. СМС-ите за паркиране в центъра на столицата са намалели с 20% спрямо месец август, когато трафикът е по-лек и много от жителите са на почивка.
„В София въвеждането на ред няма алтернатива, всичко друго подлежи на дискусия. Няма лошо да се вдият грешки в един нормативен документ – той не е догма“, каза Фандъкова.
При ескалиращо напрежение между управляващи и протестиращи, тя изтъкна, че е невярно да се говори за липса на диалог между двете страни. По думите ѝ 70% от предложенията на гражданите са приети в Комисията по транспорта и предстои гласуването им. Към текущия момент близо 3700 души са подали заявления за винетни стикери, а издадените са 3200 на брой.
Същевременно общинският съветник от листата на СДС и ДСБ – Прошко Прошков обяви, че „атаките по този въпрос“ ще продължат. Той обясни, че областният управител може да отмени незаконосъобрани текстове в наредбата за организация на движението и по-специално – служебния абонамент.
Прошков означи като порочна практиката да се изтеглят пари „от джобовете на хората“, за да бъдат след това наляти в градския транспорт. „Той всъщност е жертва на лоши договори за гориво, на вредни концесии. За да пълним този хастар, искаме необосновано количество пари, които няма да доведат до редукция на трафика“, добави той.
БСП също се обявиха открито против наредбата. Докладът на социалистите, настояващ и за освобождаване на председателя на Комисията по транспорт,
транспортна инфраструктура и безопасност на движението на СОС, обаче бе отхвърлен от общинския съвет. Становището на комисията, която контрира доклада, бе прието с 32 гласа „за“, 15 „против“ и само
двама въздържали се.
„Всъщност изгониха колите от центъра, за да могат да паркират те“, възмутено се изказа общинският съветник от ВМРО Ангел Джамбазки. Той допълни, че за него предприетата
мярка е ненавременна, неразумна и само изостря обществената обстановка.