"Всяка десета фирма назначава работници"
Всяка десета фирма у нас ще назначава работници през следващите три месеца. Само 2% от компаниите предвиждат съкращения на персонал, а 85 на сто ще запазят сегашната численост на служителите си.
Това показва проучване на „Менпауър", направено сред 620 работодатели от цяла България.
Въпреки инвестициите, които бяха направени в ключови сектори през изминалите три месеца, българските работодатели вероятно ще продължат да бъдат сдържано оптимистични, коментира Александър Хангимана, управляващ директор на компанията за Балканите. Според него намеренията за наемане на служители са повлияни най-вече от растящото разминаване между нуждите и изискванията на бизнеса им и липсата на налични умения на пазара.
Очаквано фирмите във Варна планират да назначават най-много хора, заради летния туристически сезон. По-умерени в прогнозите си са работодателите в София, а най- песимистични са тези в Русе.
в. "Труд"
"Държавата опрощава 20% от глобата при споразумение"
Бърза процедура, при която закононарушителите ще признават вина и ще сключват споразумение с наказващия държавен орган, се въвежда с предложени от правителството промени в Закона за административните наказания.
При споразумение ще има отстъпка от глобата и ще се плащат само 80% от минималния размер, който е предвиден за нарушението. За да има договор обаче, не трябва на нарушителя да е издаван акт за същото в предходната една година и закононарушението да не е престъпление.
Намаление има и за бързо издължаване на нарушителите. 80%, вече от реално наложената глоба, ще се плащат при превеждане на парите на държавата в 14-дневен срок от издаване на акта.
На бизнеса пък вместо актове вече ще се правят предупреждения. Новата мярка е предвидена при маловажни нарушения. Според промените в закона като такива могат да бъдат определени нарушения на закон, които не водят до вредни последици.
Временното отнемане на шофьорска книжка след катастрофа вече ще се приспада при окончателното наказание, ако то включва отнемане на правото за управление на автомобил, предвижда още законопроектът на правителството. Досега двете наказания бяха отделни.
в. "24 часа"
"Украинско пилешко месо се продава като произведено в ЕС"
Украинско пилешко месо се продава на европейския пазар като произведено в ЕС, разкриват австрийският в. 'Курир" и "Дойче веле". Компанията Myronivsky Hliboproduct, която е сред най-големите производители на пилешко месо в Украйна, е открила начин да избягва въведените от Брюксел квоти, ограничаващи вноса на филе от пилешки гърди - продукта с най-висока цена. Фирмата внася в ЕС филето, без да бъде отстранена гръдната кост на животното, и по този начин то се причислява към по-ниска категория месо, за което няма ограничения при вноса в ЕС, твърди в. "Курир". Продуктът отива във фабрики на Myronivsky Hliboproduct в Словакия и Холандия, където костта се отстранява и се получава скъпото пилешко филе. Освен това продуктът вече се класифицира като произведен в страна - членка на ЕС, и като такъв може да се продава на територията на Общността, а също така може и да се изнася към трети държави, без да му се налагат мита.
Европейски фермери се оплакват, че украинската фирма е намерила "находчив и напълно законен начин", за да заобикаля съществуващото законодателство. Австрийското правителство пък е недоволно от факта, че украинските пилешки гърди, които се обработват в Словакия и Холандия, имат етикети Произведено в ЕС", а не се посочва като страна на произход Украйна. Въпросът е обсъждан през април от тогавашния министър на устойчивостта и туризма на Австрия Елизабет Кьостингер с колегите й от други страни от ЕС. Тя е настояла да направят промени в начина на етикетиране на продуктите в ЕС.
в. "Сега"
"Само два кандидата поискаха поръчка на "Булгартрансгаз" за 350 млн. лв."
В един от най-големите търгове на годината - за 350 млн. лв., бяха подадени едва две оферти, при това едната - от кандидат със спорен опит и малък оборот. Поръчката е на държавното "Булгартрансгаз" и е за изграждането на две компресорни станции за продължението на "Турски поток" през България. Единият от кандидатите е консорциум "Расово-Провадия КС", с водещ партньор дистрибуторът на климатични системи "Климатроник" ЕООД и участници украинско, беларуско и испанско дружество. Другият е обединение между българската ГБС и германската Ferrostaal.
"Булгартрансгаз" бърза с провеждането на тази процедура, тъй като въпросните компресори са необходими, за да може още от следващата година руският природен газ да бъде транспортиран по част от съществуващите сега газопроводи между Провадия и Полски Сеновец (Великотърновско). Последното се налага, тъй като за начало ще бъде построен само участъкът на "Турски поток" през България от сръбската граница до Полски Сеновец.
С тези допълнителни разходи, които в действителност ще бъдат над 350 млн. лв. заради лихвите, икономическата полза от бъдещия газопровод става все по-имагинерна.
в. "Капитал"
"Менте европроект източи €600 000 на данъкоплатците"
За 600 000 евро, усвоени от български и сръбски бенефициенти, за развитие на туризма в Северозападна България и съседите ни отиват на вятъра. Те са отпуснати по програмата за трансгранично сътрудничество между България и Сърбия, а проектът приключва без видими резултати, но с похарчени пари за обучения, разходка на журналисти, пресконференции и сувенири.
През 2017 г. по програма „Интеррег" стартира проект "Увеличаване на туристическите информационни услуги в трансграничния регион" в партньорство между Столична община, Сдружение „Любов и светлина" - Монтана, и Туристическа организация - Ниш. Стойността му е 561 425, 19 евро. Финансиран е 85% с европейски средства и 15% от националния бюджет. Трябва да приключи на 13 юни т.г., но от отчетът му става ясно, че малко от предвиденото първоначално е готово в края му.
За сумата от над половин милион евро са извършени засега т.нар. „меки мерки" - обучения на екскурзоводи, обособяване на туристически маршрути (които все още не се знаят къде са). Освен това на разноски по проекта са раздадени 500 комплекта със сувенири и са организирани разходки на журналисти на разменни начала.
Добър замисъл, но ужасно изпълнение. Вместо очаквания анализ на предлаганите туристически продукти у нас и Сърбия пред журналисти на заключителната пресконференция на проекта координаторът от българска страна Мария Дикова анонсира половинчати резултати от усвоените пари. 194 000 евро получава Столична община, за сумата се купува оборудване за ретро трамвай, за да се превърне в информационен център, както и мебели за виенско кафе с обстановка от ХIX век. Но два дни преди края на проекта обектите още са само обещание, трябва по план да отворят врати в Регионален исторически музей - София. Но достъпът до музея е платен, а европейските проекти изискват да бъде безплатен за гражданите.
в. "Монитор".