Професионалната организация на медицинските сестри, акушерките и свързаните с тях здравни специалисти вече ще участват в преговорите с НЗОК. Това предвиждат промени в Закона за здравното осигуряване, качени за обществено обсъждане. За целта от Българския лекарски съюз се задължават да канят за участие и представител/и на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи. Друга промяна въвежда методика за определяне на броя на здравните специалисти, особено медицински сестри, които са необходими в различните лечебни заведения.
Предлага се НЗОК или РЗОК да могат да проверяват документацията по трудовите и осигурителните правоотношения на работещи в болниците дали изпълняват законовото изискване основните трудови възнаграждения на медицинските специалисти в тези лечебни заведения да са не по-малко благоприятни от предвидените в колективния трудов договор в отрасъл "Здравеопазване".
Създава се законова възможност при извършване на проверките от НЗОК/РЗОК да могат да присъстват експерти на Българския фармацевтичен съюз, които не са в договорни отношения с проверявания търговец на дребно с лекарствени продукти (аптека). В момента на проверките могат да присъстват експерти на съсловните организации на лекарите и лекарите по дентална медицина, които не са в договорни отношения с проверяваното лечебно заведение.
От 1.04.2024 г. касата покрива на 100% лекарства за сърдечно-съдови заболявания, които се включват в група „Лекарствени продукти за домашно лечение на територията на страната, назначени без протокол, за които не се извършва експертиза“, за които са предвидени отделни средства за здравноосигурителни плащания.
Прогнозата показва, че при запазване на сегашния темп на увеличение на броя на електронните предписания, очакваното изпълнение на бюджета на НЗОК в горепосочената му част е, че средствата ще бъдат изразходвани към 31.07.2024 г., като за оставащите месеци до края на 2024 г. ще са необходими допълнителни близо 42 млн. лева. Поради това се въвежда правило, по силата на което цената на дейностите по изпълнение на едно електронно предписание с един или повече лекарствени продукти, заплащани 100 на сто от бюджета на НЗОК, не може да надвишава стойността/общата стойност, която НЗОК следва да заплати за продукта/продуктите.
Сега е налице необосновано заплащане от НЗОК на цени за лекарства, назначавани без протокол, на които стойността на заплащане (реимбурсната стойност) се явява по-ниска от тази на договорените цени за посочените дейности.
С Преходните и заключителни разпоредби се предлага промяна в Закона за здравето. Тя предвижда до приключване на производството по освидетелстване/преосвидетелстване в ТЕЛК пациентът, който има влязло в сила експертно решение за трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане да ползва произтичащите права от обжалваното експертно решение, като при намаляване на определения процент трайно намалена работоспособност/вид и степента на увреждане, водещи до намаляване или отпадане на отпуснатата подкрепа, пациентът няма да възстановява получената в повече сума.