Социалните партньори обсъдиха промени в 5 данъчни закона. Под председателството на вицепремиера и министър на финансите Симеон Дянков членовете на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) разгледаха предлаганите от правителството изменения в законите за акцизите и данъчните складове, за данъците върху доходите на физическите лица, за корпоративното подоходно облагане, за местните данъци и такси и за данъка върху добавената стойност.
Ставките за облагане доходите на физическите лица и данък печалба остават 10%. "В период на криза не можем да променяме преките данъци", заяви заместник-министърът на финансите Владислав Горанов.
Някои от по-важните предложения са:
Закон за данъците върху доходите на физическите лица
С промените в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) се премахват противоречия между данъчното ни законодателство с правото на ЕС.
Предвижда се въвеждане на минимален срок от 3 г. за притежаване на жилище, доходът от което да не бъде облаган при продажбата или замяната му. Действащата нормативната база допуска продажба, от която доходът е необлагаем, да се осъществи дори още в същия ден, в който е закупен имотът. Това позволява разпоредбата да се използва за заобикаляне на данъчното облагане, независимо от установеното изискване необлагането да се отнася само за доходи от сделки, които не са част от търговска дейност. Условието имотът да е притежаван определен брой години ще гарантира, че сделката е инцидентна и не може да се квалифицира като спекулативна или сключена с намерение да се избегне плащането на данъци, информира правителствената информационна служба.
Хората с намалена работоспособност с 50 и над 50 на сто ще правят авансови вноски за доходи, различни от трудови правоотношения, след като доходът им през годината превиши размера на данъчното облекчение. След въвеждане на пропорционалното данъчно облагане на доходите и при запазване механизма за ползване на облекчението през 2008 г. тези лица правят авансови вноски за доходи, различни от трудови правоотношения, без да се вземе предвид данъчното облекчение. Съществуващите разпоредби са неблагоприятни за данъчно задължените лица поради това, че през годината те дължат авансови вноски, които след ползването на данъчното облекчение в края на годината ще подлежат на връщане с годишната данъчна декларация.
Закон за корпоративното подоходно облагане
С измененията в Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) ще се усъвършенства данъчната практика и ще се премахнат несъответствията с европейското право.
За отстраняване на различието в данъчното третиране на местни и чуждестранни лица от ЕС/ЕИП, в законопроекта се предлага чуждестранните юридически лица да могат да възстановят част от удържания данък при източника. Целта е данъчното задължение на чуждестранното лице да бъде опредено така, че да се отчитат извършените разходи от лицето, свързани с получените от него доходи. Размерът на данъка за възстановяване се определя като разлика между внесения данък при източника и корпоративния данък, който би бил дължим в случай, че доходите са реализирани от местни юридически лица. След промяната, данъчната тежест понесена от чуждестранните лица, които се възползват от правото на възстановяване на данък, ще бъде равна на тази при местните лица. С това съществуващата в момента неравнопоставеност ще бъде премахната.
Предвижда се отмяна на данъчното облекчение за предприятия, извършващи големи инвестиции в отраслите селско стопанство, преработвателна промишленост, производство, високи технологии и инфраструктура. Досега това данъчно облекчение се изразяваше в невнасяне на корпоративен данък за период от 5 г. от предприятия, инвестирали поне 10 млн. лв. Това облекчение беше прието в края на м. г., но още не може да се приложи. Според европейското законодателство то представлява държавна помощи за него е необходимо положително решение на ЕК. България е подала нотификация за облекчението пред ЕК, но решение досега няма.
От следващата година от 10% на 12% ще бъде увеличен данъкът за хазартните дейности от тото и лото, залагания върху резултати от спортни състезания и случайни събития. Промяната цели изравняване на облагането на всички организатори на хазартни игри. В момента хазартните дейности от лотарии, томболи и числови лотарийни игри Бинго и Кено се облагат с данък от 12%.
Друго изменение в закона предвижда данъчно задължените лица, които не са извършвали дейност и не са отчели приходи или разходи, да не подават годишен финансов отчет. Предлаганата промяна цели намаляване на административната тежест за предприятията без дейност, както и облекчаване на НАП при събирането и съхранението на информация.
Закон за акцизите и данъчните складове
Във връзка с поетите ангажименти за достигане на минималните за Общността размери на акцизите за различните видове стоки, се предлага увеличение на следните ставки:
- за керосина - от 565 лв. за 1000 литра на 600 лв. за 1000 литра;
- за електрическата енергия за стопански нужди - от 1,40 лв. за 1 мегават час на 2 лв. за 1 мегават час;
В законопроекта е предложено повишение на акцизните ставки на цигарите. Размерът им е част от поетите ангажименти по договора за присъединяване с ЕС. Предложенията са направени с оглед политиката за опазване на общественото здраве, както и защита на фискалния интерес.
Предвижданото увеличение е от 41 лв. за 1000 къса + 40,50 % от продажната цена на 74 лв. за 1000 къса + 36% от продажната цена. Въвежда се минимален общ акциз върху цигарите в размер на 137 лв. за 1000 къса, което означава, че размерът на общия акциз/специфичен + пропорционален/ за 1000 къса не може да бъде по-нисък от 137 лв. за 1000 къса.
Закон за данък върху добавената стойност
Част от измененията в ЗДДС са свързани с обхвата на освободените доставки. От тези доставки ще бъдат изключени процесуалното представителство, с което се осъществява правото на защита на физическите лица в досъдебните, административните и арбитражните производства.
Във връзка с мерките за борба с данъчните измами е предвидено при регистрация по закона на лица, които са или са били некоректни в изпълнението на задълженията си по ЗДДС, да декларират електронен адрес за кореспонденция с приходната администрация. Предложените изменения са насочени към ограничаване на възможностите за удължаване на производствата по ЗДДС при некоректни лица. Целта е спестяване на време и средства на администрацията, без да се ограничават правата на коректните лица.
Приходната администрация ще може да отказва или прекратява регистрация по закона на лица, които имат публични задължения, събирани от НАП. Досега мярката се прилагаше само за данъчните задължения.
Допълненията в ЗДДС предвиждат и осигуряването на дистанционна връзка между НАП и фискалните касови устройства.
Закон за местните данъци и такси
За увеличаване на приходната база на общините, измененията в ЗМДТ предвиждат увеличаване на горната граница за определяне на размера на данъка върху недвижимите имоти - от 2 на хиляда на 2,5 на хиляда. Повишава се и горната граница за определяне размера на данъка при възмездно придобиване на имущество - от 2,5 на сто на 3 на сто.
Предложено е с данък да се облагат и придобитите по давност недвижими имоти, които досега не бяха изрично посочени като подлежащи на облагане при другите безвъзмездно придобити имоти. Предвид факта, че голяма част от недвижимите имоти в населените места от ниска категория остават извън обхвата на облагане, е предложено намаляване на прага за необлагането им - от 2520 лв. на 1680 лв. По този начин ще бъдат увеличени приходите в малките населени места с цел подобряване на инфраструктурата им.
Останалите промени може да намерите в прикачения файл.