Продажбите на автомобили и леки камиони в САЩ нараснаха с 5,7% на годишна база, достигайки 17,5 милиона сделки през миналата година, като по този начин подобриха предишния рекорд, поставен преди 15 години, предаде Wall Street Journal. Сред основните двигатели на растежа през годината са били нарастването на заетостта, спада на цените на горивата и изключително ниските лихвени проценти по потребителските кредити, благодарение на които жителите на страната са изхарчили повече от 570 милиарда долара за нови возила.
Според дилърите потребителите на американския пазар са търсили все повече автомобили стил пикап и спортни возила, които са формирали половината от продажбите през миналата година. Покупките на подобни едри возила е довела до покачване на средната цена на продадените превозни средства, която е достигнала 34 428 долара за бройка според анализа на Kelley Blue Book.
Въпреки високия брой на сделките през 2015 г., някои дилъри са скептични, че тенденцията ще успее да се задържи и през настоящата година. Те посочват, че в исторически план още от пускането на Модел Т на пазара, всеки пик на продажбите бива последван от относително силен спад. Пазарните анализатори също изказват подобни съмнения. Те напомнят, че броят продадени автомобили през последния месец на годината е бил добър, но въпреки това той регистрира спад спрямо октомври, когато сключените сделки достигнаха 18,2 милиона. Според тях това може да е сигнал, че все пак в края на годината е започнала негативна тенденция на забавяне на пазара, която може да се усили в резултат на увеличаване на лихвените проценти от Федералния резерв.
Въпреки относителния скептицизъм за броя на продажбите през тази година, високият брой на продажбите подпомогна финансовото състояние на автомобилните производители, които са в по-добра форма спрямо 15 години по-рано. В началото на века Голямата тройка (General Motors, Chrysler и Ford) бяха затънали във високи разходи за служителите си и произвеждаха модели, към които американците проявяваха слаб интерес, напомня Wall Street Journal. Неустойчивото им управление дори подтикна правителството да инжектира ликвидна подкрепа в GM и Chrysler по време на кризата от 2008 г.