Продажбите на дребно в Германия отбелязаха изненадващо солиден отскок през февруари спрямо предходния месец, но и неочакван спад на годишна база, което сякаш изпраща смесени сигнали относно състоянието на водещата европейска икономика, показват данни на немската официална статистика Destatis.
Продажбите на дребно нараснаха през втория месец на годината с 1,8% спрямо януари, когато те се свиха с 1,0%, докато очакванията на финансовите пазари бяха за тяхно по-скромно повишение с 0,7 на сто. Това представлява първо увеличаване на търговията на дребно от три месеца насам и най-солиден скок на продажбите от август 2014-а година насам.
В същото време продажбите на дребно се свиха изненадващо на годишна база с 2,1% (отчитайки инфлацията), парирайки значителна част от техния растеж с 2,7% през януари при осреднена прогноза за повишение с 0,3 на сто. Това е първото намаляване на продажбите на дребно от четири месеца насам и техен най-солиден спад от ноември 2014-а година. Destatis отбеляза, че този спад се дължи в известна степен на факта, че през миналия месец работните дни са били с един от малко, отколкото през февруари 2016-а (когато имаше високосна година).
Продажбите по интернет обаче са били незасегнати от този факт и продължават да бъдат доста силни, нараствайки на годишна база с 2,9 на сто.
За първите два месеца на настоящата година обемът при търговията на дребно се повиши с 0,3 на сто.
Трябва да се има предвид, че рекордно високата заетост, нарастващото заплащане на труда и ултраниските цени по заемите успяха да повишат покупателната сила на германците, превръщайки вътрешното потребление в основен двигател за растежа на традиционно зависимата от експорта икономика на страната.
Днешните смесени данни на Destatis обаче са факт, след като през миналата седмица проучване на немския институт GfK отчете изненадващо влошаване на потребителските нагласи за април до петмесечно дъно, тъй като германците изглеждат притеснени, че нарастващата инфлация може да ерозира тяхната покупателна сила.