Продажбите на дребно в Германия отбелязаха изненадващо, макар и слабо повишение през март след добър растеж месец по-рано, като в същото време отбелязват солиден отскок на годишна база, което е знак, че вътрешното потребление ще продължава да допринася за растежа на водещата европейска икономика през първото тримесечие, показват данни на германската официална статистика Destatis, цитирани от БНР.
Продажбите на дребно нараснаха през третия месец на годината с едва 0,1% спрямо февруари, когато нараснаха с 1,1% (низходяща ревизия от предишна оценка за повишение с 1,8%), но при очаквания на финансовите пазари за техен спад с 0,3 на сто.
В същото време продажбите на дребно (отчитайки инфлацията) нараснаха на годишна база с цели 2,3%, заличавайки аналогичен по размер спад през февруари (низходяща ревизия от спад с 2,1%) и при осреднена прогноза за повишение с 2 на сто. Трябва обаче да се има предвид, че подкрепа за солидния отскок при търговията на дребно оказва факта, че през миналия месец е имало два работни дни повече, отколкото година по-рано, когато Великденските празници се паднаха през март. През първото тримесечие на годината обемът при търговията на дребно се повиши с 0,8 на сто спрямо същия период на 2016-а година, което е сигнал, че вътрешното потребление на дребно ще продължава да допринася за икономическия растеж на Германия и в началото на настоящата година.
В добавка, Destatis направи солидна възходяща ревизия на своите данни за продажбите на дребно от май 2015-а година насам, тъй като “голяма световна компания от онлайн бизнесът“ е установила през миналия месец свой офис клон в Германия. Немската статистика отказа да посочи името на компанията. Трябва обаче да се има предвид, че вероятно става въпроса за Amazon.com, тъй като през май 2015-а година водещата компания за онлайн продажби започна да отчита приходите си от продажбите на дребно в отделните европейски страни, вместо да “прекарва“ целият си оборот през ниското данъчно облагане в Люксембург на фона на интензивен контрол на корпоративните данъчни практики в Европа.
На този етап говорител на Amazon.com отказа коментар на това предположение. Този ход е имал “значителен ефект“ върху общите резултати, отбеляза Destatis, илюстрирайки това с факта, че продажбите на дребно в Германия през 2016-а година вече се оказва, че са нараснали с цели 2,6% спрямо 2015-а, докато предишната оценка показваше техен по-скромен растеж от 1,8 на сто.