Продажбите на компютри в Япония в големите магазини за електроника са паднали през първата седмица на март в сравнение със същия период на изминалата година.
Информацията е публикувана в седмичника "Nikkei Market Access", по статистически данни на социологическата фирма "Gfk Japan".
Проучването обхваща 3 400 магазини за електроника в Япония, като покрива 20% от общия пазар в страната. Продажбите според техния обем са паднали с 9.7%, а по стойност с 15.2%, следвайки спада в сектора, който започна през май, миналата година. Причината за намалелите продажби са ограниченията, които японските компании и потребители си налагат, тъй като Япония се намира в тежка рецесия, която е трета за последните десет години.
Една от най-големите японски компании, производителки на електронни продукти, "Toshiba Corp." обяви, че очаква доставките на компютри на японския пазар да паднат за тази фискална година до 950 000 от 1.1 милиона, отчетени за миналата.
Най-големият японски производител на персонални компютри "NEC Corp." обяви, че за същия период доставките ще паднат с повече от една пета до 3.48 милиона броя.
В сравнение с предишната седмица продажбите на компютри са нараснали с 9.2% по обем и с 9% по стойност. Средната цена е паднала с 298 йени /2.24 долара/ до 180 169 йени от 180 467 йени за миналата седмица. Очаква се обаче спадът в цените да не е продължителен поради повишаването на цените на някои компютърни части, като чипове и мониторите с течни кристали. "Apple Computer Inc." миналата седмица повиши цената на три от своите "iMac" модели с около 7.7%. Очаква се корпорации като "NEC Corp.", "Fujitsu Ltd." и "IBM Japan Ltd." да увеличат цените на своите компютри с не по-малко от 20% през април.
През изминалата година продажбите на компютри в световен мащаб паднаха за пръв път от 1985 г.
Това съобщиха от БГНЕС за ECON.BG.