Дейността на монтажните линии на японските автомобилопроизводители в Китай отбелязва драстичен спад. Причината за това е острият конфликт между двете азиатски страни, посветен на островната верига Сенкаку.
AJW Asahi цитира експерти, които смятат, че подобрение на ситуацията с „японската автомобилна криза“ в Китай едва ли ще бъде отчетено в следващите няколко месеца.
Toyota например планира да ореже производството си в Китай, и то до края на 2012 година. Главното предприятие на японците, което се намира в Тианджин, ще има намалена производителност с цели 20%. Заводът в китайския град отговаря за 60% от общата манифактура на Toyota в комунистическата страна, така че това е доста драстична мярка.
От автомобилния концерн не са обявили плановете си за завода в Гуанджоу, който е втори по големина. Въпреки това се очаква производителността на фабриката за текущия месец октомври да отбележи намаляване с цели 60% поради конфликта и усложненията около него.
Дори без да се отбелязва тежкото влияние на диспута около Сенкаку, японските производители губят позиции на автопазара в Китай. Демонстрациите, призоваващи за бойкот на японски стоки и дори палене на автомобили, допълнително ускориха този процес.
Две от трите монтажни линии в Тианджин пък няма да осъществяват оперативна дейност за седмица, започвайки от 22 октомври. Третата линия ще работи на минимален оборот, и въпреки че към 30 октомври производството ще бъде обновено, от Toyota изтъкват, че обемът му ще бъде силно намален.
Няколко са прогнозите за това колко дълго ще продължат трудностите за японските концерни в Китай.
Според по-оптимистичните анализатори като Хирото Сайкава, заместник-президент на Nissan, нормалният темп на производство ще бъде възстановен в рамките на два месеца.
Такаки Наканиши, който е анализатор към Merrill Lynch Japan Securities, обаче не е съгласен. „Ефектите от демонстрациите ще продължат близо три месеца в по-оптимистичния си вариант, и близо шест месеца при по-лоши стечения на обстоятелствата“, изтъква той.