Осем автобусни линии ще променят маршрутите си, една ще бъде закрита, а интервалите на движение на две тролейбусни линии ще бъдат увеличени. Това съобщи Standartnews.bg, позовавайки се на информация на БТА и Столичната община. Промените са договорени от работна група, съставена от общинските транспортни оператори, "Метрополитен" АД и Центъра за градска мобилност.
Причината за предложеното съкращаване на автобусните линии е пускането на целия участък на първия лъч от столичното метро между "Обеля" и "Младост". Предлаганите от работната група промени в схемата на градския транспорт предвиждат да не се променят маршрутите на автобусни линии: 3, 4, 5, 76, 88, 94, 111, 113, 213, 214, 306 и 413.
Предлага се и оптимизация на тролейбусите по линиите с номера 5 и 8, което на практика означава намаляване на колите и увеличаване на интервала им на движение.
Ще бъде закрита автобусна линия 313, която вози пътници от "Младост 1" до Централна гара.
"Студентската линия" 280 няма да ходи до Софийския университет, а от сегашният си маршрут до "Орлов мост" ще завива към бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и от бул. "Ген. Д. Николаев" и "Сточна гара" ще стига до Централна гара.
Едната от двете автобусни линии към Летище "София също ще промени маршрута си - 284 ще пътува от "Терминал 2" не до Спортната палата, както е сега, а от "Дружба 1" към "Младост 1".
Автобусите по линия 305 от бул. "Цариградско шосе" няма да стигат до Орлов мост, а ще продължават към Румънското посолство, а оттам през гара "Подуяне" към Централна гара.
Колите по линиите с номера 67, 68, 69, 70 и 123 ще имат нова обща начална спирка по маршрутите си - предвидено е изграждането на обръщало на бул. "Св. Кл. Охридски" срещу КАТ.
Според работната група принципите, по които е работено, са били минимизиране времето на пътуване, осигуряване на удобно прекачване и гарантиране на минимален пешеходен достъп от 300 метра до автобусните спирки, както и маршрутите да обслужват центрове с пътникопотоци, освен в комплекс "Младост", новите бизнес и търговски обекти, летище и ж.к. "Дружба".
Според решението на комисията Центърът за градска мобилност трябва да проучи пътникопотока по новите линии, за да се разбере трябва ли да се правят корекции. Това не е последното решение за съдбата на линиите, обслужващи район "Младост" и част от район "Студентски", тъй като за реализирането на планираните промени трябват и становища от районните кметове, а освен това ще се приемат и сигнали от граждани, фирми и организации.
В протокола на комисията не е посочено с колко е намалял пътникопотокът по сегашните наземни автобусни линии след пускането на метрото, но се казва, че те трябва да станат довозващи към линията на метрото. Прави впечатление, че промените в достатъчно голям процент от градските линии в столицата не се правят на база данни от преброяване на пътникопотока, коментират експерти.
Използващите досегашните маршрути на линиите ще трябва да си приготвят двойно по-голяма сума за пътуване, ако се возят с билети, тъй като например на един пътник от Летище София ще му трябват два билета за пътуване до центъра. В мотивите на комисията не е изяснено и дали предложенията са водени от желанието да се икономисат пари от автобусния транспорт, или от идеята пътуващите над земята да се возят в подземния транспорт.
Въпреки желанието на работната група да се освободят пътища за автомобилите и по-бързи маршрути за автобусите, това едва ли ще се случи на практика, отбелязват специалистите. Всеки един софиянец може да види, че задръстванията на Сточна гара не са рядкост през деня, а допълнителната "екстра" за автобусните линии ще е и чакането в района на Румънското посолство, коментират експерти.