Протестите на гръцките фермери влязоха в дневния ред на политиците*

26.01.2009 | 09:49
по статията работи: Апостол Апостолов
Вече седмица ТИР-ове и коли остават блокирани. БТПП проучва вредите за българския бизнес
Протестите на гръцките фермери влязоха в дневния ред на политиците*
* Информацията е актуализирана към 17:50 часа

Вече седмица ТИР-ове и коли остават блокирани

Седми ден стотици ТИР-ове и коли остават блокирани на контролно-пропускателните пунктове на границата с Гърция. Във връзка с протестите министърът по европейските въпроси Гергана Грънчарова ще разговаря днес с министъра по външните въпроси на Гърция Дора Бакояни. Заместник външният министър Любомир Кючуков заяви от своя страна, че България ще търси помощ от ЕС, предаде Дарик радио. За момента само на пункт Капитан Петко Войвода няма опашка от автомобили, защото през нощта два пъти е имало пропускане на движението. ГКПП Ексохи - Илинден и Промахон - Кулата остават затворени. Над 270 ТИР-а чакат на Кулата.

Гръцките фермери обявиха, че продължават блокадите на пътни артерии и гранични пунктове въпреки предложените от министъра на аграрното развитие мерки за подпомагане на сектора с 500 милиона евро.

Протестиращите настояват за тригодишен мораториум върху изплащане на кредитите на банките. Те искат и по-висока изкупна цена на продуктите и промяна в цената на дизеловото гориво.

По-късно днес се очаква превозвачите да обсъдят възможностите да поискат защита от държавата за загубите, които търпят от блокадата на българо-гръцката граница. Автобусните и товарните превозвачи ще внесат своите предложения до Министерство на външните работи и Министерство на транспорта. Всички автобусни превози за Гърция са отменени. Фирмите връщат парите на хората, закупили билети.

Предприемат се спешни мерки за подобряване на хигиенните условия

Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) съвместно с екипи от фирма "А-РУБИЕКОЛАЙН" ЕООД днес ще предприеме действия по подобрявавне на хигиенните условия по направлението към ГКПП – Кулата. До края на деня бъдат монтирани химически тоалетни по дължината на опашката от чакащи автомобили и тирове към Кулата. Около 12.00 ч. екипите на фирмата ще бъдат на мястото и съвместно с представители на Управление "Пътни такси и разрешителни" на НАПИ ще определят местата за поставяне на химическите тоалетни, съобщиха от Агенцията.

На около 5-километровия участък по дължината на опашката по Е-79 – София – Кулата ще бъдат поставени тоалетни, съобразно възможностите, които трасето дава. Целта е те да създадат удобство на чакащите водачи на МПС, спрени от стачката на земеделските производители в Гърция.

МТ отправи молба към ЕК за осигуряването на постоянен коридор за преминаването на българските превозвачи през Гърция

Министерството на транспорта (МТ) изпрати днес писмо до генералния директор на ГД "Транспорт и енергетика" на Европейската комисия Матиас Рюте, както и декларацията на българските автомобилни превозвачи. С него българската страна отправя молба за спешно съдействие за осигуряването и гарантирането от гръцките власти на поне един постоянен коридор за преминаването на българските автомобили, осъществяващи превози на пътници и товари до и през територията на Република Гърция.

Молбата на Министерството на транспорта е ЕК да обърне внимание на компетентните власти в Гърция, че подобна ситуация, без каквато и да е реакция от тяхна страна, на практика засяга основните свободи на гражданите в ЕС и основополагащи принципи на Единния вътрешен пазар на Общността с всички произтичащи от това последици за нарушителите на тези правила (Регламент на ЕС 2679/98).

В писмото се казва още, че българската държава приема правото на гражданите на ЕС да изразяват своя протест във връзка с идентифицирани от тях слабости и несъвършенства в обществения живот, в т.ч. и правото на гръцките земеделски производители, но не и в случай, когато този протест нарушава основни права и свободи за други граждани на Европейския съюз, съобщиха от министерството.

В конкретния случай, от блокадата, издигната от гръцките земеделски производители на всички ГКПП по българо-гръцката граница, понасят загуби най-вече автомобилните превозвачи в България и други страни-членки на ЕС. В много от случаите става въпрос за превоз на пътници, които имат определени дни за пътуване до или от Гърция или превоз на малотрайни стоки с определен срок на годност и транспортиране, валидността на който вече е изтекъл или изтича в близките дни. В момента българската страна прави подробни изчисления и анализи на понесените загуби.

Проучване за вредите за българския бизнес

Във връзка със събитията на граничните пунктове, Българска търговско-промишлена палата (БТПП) започна проучване за влиянието на блокадата на граничните контролни пропускателни пунктове на България с Гърция върху дейността на фирмите. Анкетата съдържа 5 въпроса, чрез които се цели да се даде оценка на финансовите вреди, които са пречинени на бизнеса в България от гръцкия протест.

Анкетата е публикувана в приложения файл и трябва да бъде изпратена на посочения в нея електронен адрес до края на работния ден - вторник, 27 януари 2009 г. , съобщи Икономически портал на регион Стара Загора.

Загубите на българските превозвачи заради блокадата

Българските превозвачи са загубили пряко над 10 млн. евро заради блокадата на гръцката граница. Това съобщи вчера Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) на среща с транспортния министър Петър Мутафчиев. От съюзът настояват България да заведе иск за обещетение срещу гръцката държава за нанесените щети от неустойки по договорите.

"За мен това е атака конкретно срещу българската държава, защото когато решихме да използваме алтернативни маршрути през Македония и Турция, гръцките фермери блокираха и тези граници", заяви Столарски. По думите му по този начин фермерите от южната ни съседка най-лесно могат да привлекат вниманието на Европейската комисия и да получат по-големи субсидии.

От БАСАТ се притесняват за състоянието на своите шофьори, които са блокирани в нечовешка обстановка без каквито и да било хигиенни условия.

"Най-лошото е, че хората ни са длъжни да ходят да се молят на председателите на гръцките съюзи, за да ги пропуснат през границата", обясни Столарски. Транспортният министър потвърди информация и увери, че по случая се правят проверки, цитиран от "Дневник".

"Засега нямам информация дали конфликтът между нас и Гърция ще се реши положително и дали ще получим обещетение", заяви зам. министърът на външните работи Любомир Кючуков. Той увери, че преговорите с Атина продължават. В същото време автопревозвачите търсят алтернативни маршрути през Сърбия и Италия, за да изпълнят поръчките си. "Скандално е, че към момента към нас са предявили претенции именно гръцки граждани, затова, че не сме ги превозили навреме", оплакват се превозвачите.

Изпратихме нота до посолството на Гърция в София

Вчера стана още ясно, че страната ни е изпратила нота до посолството на Гърция в София, съобщиха от Министерството на транспорта.

"Българската страна изразява недоволство от блокирането на всички сухопътни ГКПП, свързващи териториите на България и Гърция. Невъзможността за придвижване по шосе пречи на връзките между двете държави и противоречи както на основните права и свободи на гражданите в ЕС, така и на принципите на Единия вътрешен пазар на Общността. Българската страна разчита, че компетентните органи на Република Гърция ще вземат незабавно мерки за възстановяване на трафика, се казва в съобщението.

Снимка: БГНЕС

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...