3000 евро искат турските митничари, за да пуснат българските ТИР-ове. Като причина за задържането на товарните автомобили турските митнически органи изтъкват липсата на “подходящо” за вида превоз разрешително.
Най-честите случаи на неправомерно задържани автомобили и събиране на такса от 3000 евро са при превози на товари до, от и през територията Турция с ЕКМТ/СЕМТ разрешително, когато в някой от транспортните или митнически документи (фактура, експортна декларация и др.) е посочен адрес на получател, различен от адреса на пункта на разтоварване и приключване на превоза.
Например, български превозвач договоря да превози стока от Турция за Германия с ЕКМТ/СЕМТ разрешително. Тъй като тази стока, след като бъде разтоварена в Германия, може да бъде изпратена от получателя до адрес в друга държава, например Испания, това задължително се посочва в експортната декларация. Въпреки че ангажиментът на българския превозвач приключва с доставянето на стоката до Германия, турските власти събират такса от 3000 евро, считайки че разрешителното не е подходящо за този превоз, защото е посочен и друг адрес, различен от Германия.
Позицията на българската страна е, че това тълкуване на турската страна е неправилно и по този начин се нарушават международните договорености, най-вече Ръководството за използване на многостранната квота от ЕКМТ/СЕМТ разрешителни.
България е поискала от турската страна стриктно да се спазват разпоредбите на международните договори и спогодби в областта на автомобилния транспорт, по които Турция е договаряща страна, съобщават от транспортното министерство. Новите условия за извършване на превози за/от трета страна и новата такса бяха въведени от турска страна на 7 август 2013 г. и са в сила от 1 септември 2013 г.
В тази връзка и с цел недопускане напрежение на граничните пунктове с Турция, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията призовава българските превозвачи при осъществяването на превози до, от и през турска територия с ЕКМТ/СЕМТ разрешително да отчитат този начин на тълкуване на международните договорености от турска страна.
от 7 до 13 октомври България провежда проверка по спазването на изискванията за извършване на международни автомобилни превози на ГКПП Капитан Андреево, ГКПП Петко Войвода, ГКПП Лесово, ГКПП Калотина и ГКПП Дунав мост. Към момента са проверени 354 МПС и са съставени 48 акта.
Недоволни от проверките, турски шофьори на камиони са блокирали ГКПП "Капитан Андреево" от снощи. Опашката на пункта от чакащи камиони е близо 12 километра.