С три месеца преди официално установения краен срок, днес беше пуснато в експлоатация кръстовището на две нива при Телевизионната кула в София. То е изградено безконфликтно - на две нива, със средства на Столичната община.
При осъществяването на проекта са спестени 3 млн. лв., с които е разширен булевард "Драган Цанков".
На мястото вече няма светофари, което ще ускори трафика с 8 минути в пиковите часове.
На официалното откриване на реконструираната инфраструктура днес присъстваха премиерът Бойко Борисов, кментът на София Йорданка Фандъкова, заместник-кметът на столицата с ресор "Транспорт" Любомир Христов и други официални лица. Снимки от събитието може да намерите в галерията.
Ремонтът започна в началото на април и струва над 20 млн. лв. На въпрос дали дадената сума пари си струва, кметът на София отговори, че на това ще кажат шофьорите. Тя добави, че с инвестицията е подменена около 2 км канализация, 730 м от булевард "Пейо Яворов" е обновена, изцяло изградено е ново осветление, тротоари, озеленяване и др. екстри.
От общината представиха основните характеристики на обекта, чието изграждане започна през пролетта:
Директното направление по продължението на бул. "Пейо Яворов" е решено като безконфликтно с преминаване на долно ниво под бул. "Драган Цанков".
Връзката на бул. "Пейо Яворов" с кръговото кръстовище се осъществява с входящи и изходящи шлюзове и рампи, успоредни на директното направление, със стоманобетонни подпорни стени. В ревизираното решение ширината на лентите е намалена до 2х3.0м с цел намаляване на броя на засегнатите от обхвата на обекта дървесни видове, посочват от Столичната община.
За да стане факт новото кръстовище, са изкопани 60 000 кубични метра, и са използвани 18 000 куб. метра трошен камък за насипи. Изпълнени са подпорни стени с обща дължина от 1100 м, с височина до 8 м.
Асфалтирани са 21360 квадратни метра с дебелина на асфалта 28 см.
Новото съоръжение е с колекторна система за отводняване с дължина 3 км, по трасето са изместени 650 м водопровод и 15 км телефонни кабели, които са поставени в нова тръбна мрежа, както и 2000 м силови кабели.
По подпорните стени е монтирано осветление, а вътрешността на самото кръгово и прилежащите площи са озеленени.
Целта на проекта беше да отпуши "тапата" от автомобили, която се образуваше ежедневно в района. Според кмета на София Йорданка Фандъкова новото съоръжение вредните емисии в района ще бъдат намалени с поне 50%. Това е така, тъй като водачите вече няма да форсират колите си на новото кръстовище.
"Мечтите на много поколения софиянци да имат метро, да имат южна дъга, да имат кръстовища-естакади, подземни паркинги. Аз мисля, че вече са им изпълними", коментира по време на събитието премиерът Бойко Борисов. Той допълни, че хората десетилетия наред ще ползват кръстовищата, построени по времето на ГЕРБ.
Кметът на София потвърди, че на новото кръстовище вече има монтирана камера. Тя добави, че в новия участък важат правилата за движение в градски условия.
До края на годината ще бъде пуснато и кръстовището на булевард "Иван Гешов" и улица "Георги Софийски". По този повод Фандъкова припомни, че съоръжението по график е трябвало да бъде готово през месец февруари 2013 г. Срокът може да бъде забавен, ако времето се влоши сериозно. В момента на новото кръстовище се монтират звукоизолиращи елементи, а впоследствие ще бъдат сложени и звукоизолиращи стени.
На финалната права е и рехабилитацията на булевард "Бъкстон". Следващата година ще бъдат изградени кръстовищата на булевард "Иван Гешов" и "България" и при Семинарията и „Симеоновско шосе”. Предстои обновяване на „Цариградско шосе” и булевард „Дондуков", припомня bTV.