Премиерът Борисов правилно е казал, започваме изграждането на държавно предприятие за опериране на ТОЛ системата. Това заяви пред журналисти в Добрич председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, предаде „Фокус”.
В събота министър-председателят Бойко Борисов заяви, че ако до днес ТОЛ системата не заработи, държавата има готовност да я направи. "В най-близко време ще бъде дадена официална пресконференция по темата", посочи инж. Атанасов.
„ТОЛ системата е изключително важна, за да може една от най-публичните услуги в държавата, т.е. поддържането и строителството на републиканската пътна мрежа, да се самофинансира. Това ще бъде първата система, която ще бъде самофинансирана, без да разчита на държавния бюджет“, каза инж. Атанасов. По думите му трафикът на транзитно преминаващи през страната ни тежкотоварни автомобили за денонощие е между 8 000 и 10 000 тежкотоварни камиона. Огромен е и трафикът от Европа за Близкия изток, особено през летните месеци. От него също се губят огромни средства, заяви инж. Дончо Атанасов. Затова според него е изключително важно за държавата тази ТОЛ система да бъде изградена.
„Този, който най-много руши републиканската пътна мрежа, трябва да плаща и порядъчно най-много“, добави инж. Атанасов. Надеждите са до година системата да заработи, очакваните приходи на годишна база – до 1 млрд. лв.
Стартът на ТОЛ системата се бави вече 2 години, заради непрестанното обжалване на обществената поръчка за избор на изпълнител. Очаква се изграждането й да струва около 200 милиона лева и да въведе по-справедливо заплащане за преминаване на тежкотоварните автомобили през магистралите на страната.
Идеята за въвеждането на такси на база големината и километрите, които изминават ТИР-овете, датира от 2015 година. На следващата бе обявена и обществената поръчка за изграждането на ТОЛ системата. Заради десетките жалби и обжалвания по нея, преди месец Министерството на регионалното развитие и благоустройството се закани да сезира компетентните органи и да внесе насрещен иск за пропуснати ползи.
Тогава министър Нанков уточни, че са внесени 6 оферти за участие в процедурата, а пред Комисията за защита на конкуренцията са образувани общо 14 производства по жалби срещу актове, действия и бездействия на възложителя, докато пред Висшия административен съд са образувани 11 производства по актове на КЗК. Той отбеляза, че пътният сектор у нас се издържа основно от лекотоварните автомобили, но целта е чрез внедряването на новия модел за събиране на такси да се създаде устойчива и самофинансираща се пътна инфраструктура.