Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР) направи публично представяне на резултатите от проучвания, свързани с управлението на човешките ресурси в държавната администрация.
Направените проучвания са в две области:
- За текучеството, условията на работа и мотивацията на служителите в държавната администрация
-
За потребностите от обучение на служителите в звената по управление на човешките ресурси и на ръководителите в държавната администрация
Количественото изследване за текучеството, условията на работа и мотивацията на служителите е проведено сред три основни групи респонденти: експерти от звената по управление на човешките ресурси (УЧР), служители, на които предстои да напуснат държавната администрация, и наскоро напуснали служители, съобщи МДААР.
Основни изводи от проучването:
- Проведеното изследване сред служителите в държавната администрация показа, че лицата от целевата група характеризират работния процес с високо натоварване, много и разнообразни задачи и добри взаимоотношения между колегите.
- Основните предимства на работата в системата на държавната администрация засягат естеството на самата работа. Служителите оценяват най-високо разнообразието и значимостта на изпълняваните от тях дейности и екипният характер на работата им.
- Доброто заплащане, материалните награди за добре свършена работа и допълнителните работни заплати се оценяват от служителите като едни от най-важните стимулиращи фактори.
- Мотивиращите фактори, засягащи самия работен процес, са добрият микроклимат, възможностите за повишаване на квалификацията и професионалната подкрепа за развитие.
- Основните аспекти на работата, които носят удовлетвореност, са взаимоотношенията между колегите, работното време и естеството на самата работа.
- Най-неудовлетворителният аспект от работата на служителите е нивото на заплащане, което според болшинството лица от целевата съвкупност е недостатъчно. Това е и най-стресиращият фактор за работещите в системата на държавната администрация.
- Като други фактори, водещи до натоварване и стрес, се посочват натовареността на работния процес и високото напрежение на работното място. Тези фактори стоят и в основата на решението за напускане структурите на държавната администрация.
- Очакванията за бъдещето на държавната администрация като цяло са свързани със запазване на статуквото и малки промени в сегашните условия на работа.
- Най-важните проблеми, с които трябва да се справи администрацията според нейните служители, са ниското заплащане, недостатъчно доброто обучение и недостатъчно добрата комуникация между
отделните й звена.
Изследването е проведено под формата на дълбочинни интервюта с ръководители на звената за управление на човешките ресурси в структури от държавната администрация. Основните теми, обект на това качествено проучване, са:
- Професионално и кариерно развитие на служителите
- Увеличаване на отговорностите на звената по УЧР
- Одобрение на личните планове за обучение
- Обогатяване на практиките за информиране и консултиране
- Подобряване на изпълнението чрез индивидуални обучения и специализации
- Разработване на плановете за кариерно развитие и приемственост
Ръководителите на звената по УЧР посочват като основни следните области, в които смятат за необходимо да бъде проведено специализирано обучение:
- Стратегическо планиране в областта на управлението на човешките ресурси
- Техники за развитие на звената по УЧР
- Управление на конфликти, разрешаване на проблеми
- Умения за интервюиране при подбор на персонал в държавната администрация