Най-големите работодателски организации подкрепиха исканията на транспортния бранш, заради които от вчера започнаха протести на много места в страната. Асоциацията на индустриалния капитал (АИКБ), Българската стопанска камара (БСК), Търговско-промишлената палата, Конфедерацията на работодателите и Съюзът за стопанска инициатива ги определят като справедливи.
След като изброяват исканията, сред които основните са намаляване на акциза на горивата с 50% за минимум 6 месеца, премахване на биодобавката от цената на горивата и отлагане на разширението на тол системата, работодателите посочват, че изброените мерки са жизнено необходими за спасяване не само на транспортния бранш, но и за цялата българска икономика и общество.
"Българският бизнес е преодолявал през годините множество изпитания, но натрупването на криза върху криза през последните две години изсмука почти всичките му жизнени сили. Време е отговарящите за управлението на страната да подходят съпричастно и отговорно към тежкото състояние и още по-тежките перспективи пред преобладаващата част от фирмите у нас. Нужно е вслушване в аргументите и в гласа на разума, в името на търсенето на решения за изход от кризисната ситуация. Очакваме от българските управляващи разум и отговорност", пишат работодателите.
Транспортният бранш излезе на протест, след като не постигна съгласие с правителството по време на обща среща през миналата седмица. Тя приключи след напрежение между премиера Кирил Петков и част от присъстващите, като на изтекъл впоследствие аудиозапис от срещата се чува как Петков казва къде е вратата и добавя, че който от тях иска, може да напусне срещата.
Последва отговор на правителството, че записването на работна среща без знанието на участниците в нея навежда на мисълта, че е търсен конфликт, а регионалният министър Гроздан Караджов, който е присъствал на срещата обяви, че министър-председателят е бил многократно провокиран от превозвачите. Такава информация даде и Лидия Богданова от Сдружението на малките и средните превозвачи, която пред "Нова телевизия" каза, че Петков е бил грубо прекъсван от Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи
Най-активна в критиките срещу правителството след срещата бе именно Милтенова. Тя заяви, че на срещата превозвачите не са чули нито една антикризисна мярка и не са отишли на нея "за да слушат колко торти е произвела съпругата на премиера". Задочният спор продължи, когато в неделя министърът на транспорта Николай Събев каза, че години наред протестиращите превозвачи са били облагодетелствани. "Филмът с няколко послушни транспортни фирми на "държавна хранилка" приключи", написа министърът във "Фейсбук". Пред Би Ти Ви добави, че Милтенова представлява част от фирмите в автобусния бранш, които нямат интерес държавата да има т.нар. национална транспортна схема.
"Те дойдоха с жълти жилетки, защото не искаха диалог, а имаше медии и трябваше да заявят защо искат да протестират, а не защо искаме да се договорим. Филмът с шантажа на българското правителство приключи", каза Събев.
Пред БНР депутатът от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев пък заяви, че средите и хората около Магдалена Милтенова са свързани с ГЕРБ и предишното управление, когато са се давали много субсидии и са се източвали публични средства.
На 2 май Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, поиска оставката на вицепремиерите Асен Василев и Гроздан Караджов, както и на транспортния министър Николай Събев. Последните двама вече заявиха, че не обмислят подаването ѝ. В неделя пред БНТ вицепремиерът Василев отговори на превозвачите защо не може да има намаляване на акциза на горивата наполовина.
"Първата причина е, че сме свързани с най-ниския акциз в Европа и те не дават допълнителни дерогации. Втората причина, специално за превозвачите е, че махайки акциза, те ни казват "дайте ни милиард и половина субсидия". Ние трябва да ги вземем от данъците - вашите, моите, на всички работещи граждани. Тук не страда бюджетът. Въпросът е искат ли останалите данъкоплатци да финансират превозвачите", каза вицепремиерът.