Отчетени са 86% от радиаторите на абонатите в София към 7 юли, съобщиха от Асоциацията на топлинните счетоводители, цитирани от Дарик радио. Близо половината от сградите вече са отчетени на 100%,
което според фирмите за дялово разпределение означава, че няма да се налага преработване на изравнителните сметки.
Спад с около 7 процента на абонати, които не са осигурили достъп до топломерите, отчитат счетоводителите в сравнение с миналата година. Така средната успеваемост при различните фирми варира между 91
и 97 цента.
Сградите, в които над 50 процента от хората са изключили радиаторите си, са намалели до 5 на сто, съобщиха още от Асоциацията. През миналата година абонатите именно в тези сгради трябваше да плащат
по-високи сметки от реалните. Настоящите данни на топлинните счетоводители показват намаляване и на пломбираните радиатори, като процентът им за цяла София е под 1 на сто.
Изравнителните сметки ще бъдат предадени на етажната собственост на всяка сграда, които ще ги връчат на абонатите на парно. Хората, които не са доволни от стойността на фактурата си, могат да
направят справки и рекламации в 30-дневен срок. Дотогава тези, които не са осигурили достъп до жилищата си и им е начислена максимална мощност, могат да заявят своя индивидуален отчет и да преработят
изравнителната си сметка. Ако тези 30 дни обаче бъдат пресрочени, абонатите ще трябва да платят допълнителна такса за отчет и промяна на сметката в тримесечен срок от получаването й.
От началото на август ще започне масовото подаване на изравнителните сметки към ‘Топлофикация–София”.
Омбудсманът на Република България Гиньо Ганев представи на пресконференция резултатите от проверки на топлофикационните дружества и фирмите за топлинно счетоводство, съобщи Агенция “Фокус”. Мотивът
за проверките са многобройните жалби и оплаквания до институцията на омбудсмана.
“Над всичко стои тревогата, че правата на гражданите като потребители не се зачитат и трябва да бъдат защитени”, заяви Гиньо Ганев. По думите му правата на потребителите не се зачитат както от
дружествата, така и от държавата. Констатациите, направени от екипа на омбудсмана, не се отнасят само за София, но и за други градове, стана ясно по време на пресконференцията.
Като основен проблем екипът на омбудсмана представи това, че сметките на гражданите не им се изпращат на достатъчно ясен и разбираем език. Беше даден дори пример с “Техем Сървисис” ООД и “Директ”
ООД, при сметките на които основни показатели са представени на немски език.
По този повод от Асоциацията на топлинните счетоводители коментираха пред Econ.bg, че става въпрос за единичен случай от миналата година, при който само фирма "Директ" ООД е изпратила между 15 и 20
сметки на абонати от един и същ жилищен блок. Впоследствие сметките са били заменени с такива на български език, както изисква законът.
Омбудсманът обяви, че друго нарушение, правено от топлофикационните дружества, е да искат заплащане на такса от два лева от абонати, които подават жалба или сигнал. Според екипа на Гиньо Ганев, няма
създадени надеждни механизми и във връзка с правото на гражданите да получат отговор на своя сигнал.
Оказва се, че потребителите не познават общите условия за продажба на топлинна енергия и изостава рехабилитацията на абонатните станции, макар че в последните една – две години има напредък в това
отношение.
На пресконференцията стана ясно, че “Топлофикация – София” е въвела 30 % повишение на услугата “Дялово разпределение” без това да е станало достояние на обществото и без да се аргументира
необходимостта от това увеличение. Според омбудсмана,“Топлофикация – София” в момента прави скрита профилактика като спира топлата вода в центъра на София, без хората да са уведомени за това.