Резултати от проект TOWARDS

06.01.2009 | 14:47
по статията работи: Георги Михайлов
"Mиграция на мрежите в селскостопанския и хранителния сектор от производствено ориентирани към пазарно ориентирани"
Резултати от проект TOWARDS

През януари 2009 година завършва работата по проект TOWARDS, който е специфична мярка за подкрепа,  частично финансирана от Шеста рамкова програма за научни изследвания и технологично развитие на Европейския съюз. Координатор  на проекта е Институтът за технологично развитие на Андалузия, Севиля, Испания. Партньорите са браншови организации в хранителната промишленост, университети и организации за технологичен трансфер от Полша, Чехия, Литва, Гърция и България.

Партньорите по проекта определиха по три традиционни и три иновативни мрежи в хранителния и селскостопанския сектор. Сред иновативните мрежи са Съюзът на преработвателите на плодове и зеленчуци в България, селскостопанския кооператив Загора и производителите на органични средиземноморски продукти в Гърция,  селскостопанското предприятие CERPLON в Полша за кооперирано използване на техника при прибирането на реколтата от зърнени култури и цвекло, испанската бизнес ассоциация, която насърчава износа на хранителни продукти от Андалузия с общ знак за качество – LANDALUZ  и др.

По проекта са разработени също така стратегии за мигриране на традиционните мрежи към иновативни, в които взеха участие българските експерти Елеонора Негулова, Антоанета Божинова, Петър Вълков. Разработването на тези стратегии се основава на модел, изготвен от изследователи от Университета в Единбург. Организирани са 12 национални и една международна конференция, която се проведе на 22 октомври 2008 г. по време на международното изложение SIAL в Париж. Публикувани са няколко научни разработки за миграцията на традиционните мрежи към иновативни в новите страни членки на ЕС.

Една от най-интересните практики, към която проявиха интерес всички партньори по проекта, е дейността на испанската бизнес асоциация за качеството на храните в Андалузия - LANDALUZ. Тя представлява регионална мрежа, чиято основна цел е налагането на качествени и конкурентоспособни хранителни продукти на международните пазари. Асоциацията предоставя маркетингова информация на фирмите, организира рекламни кампании и търговски изложения и подпомага преговорите с големите търговски вериги и навлизането на международни пазари. Тя помага много малки производители и преработватели в района да се включат във вериги за производство и доставки. Благодарение на тези дейности хранителните продукти се продават в търговските вериги CARREFOUR, AUCAHN ALCAMPO, ELCORTEINGLЕSGroupи METRO MAKRO.

Производителите на селскостопански стоки, преработвателите, фирмите за амбалаж и дистрибуторите от Андалузия са осъзнали, че качеството е основен фактор за успешни продажби в условията на нарастващата конкуренция на глобалния пазар. Това е една от предпоставките за създаването на знака за качество на Андалузия. Той се предоставя от Министерството на земеделието и рибарството на Андалузия първоначално за период от пет години с възможност да се подновява за следващ петгодишен период. Сертифицирането се осъществява от оторизирани от Министерството организации или лица. Подаването на заявление за сертификат се извършва по Интернет, за да се пестят време и разходи на фирмите. Знакът за качество се поставя на опаковката на хранителните продукти.

В момента производството на фирмите със знака за качество на хранителни стоки от Андалузия е 35% от хранителния сектор в региона с оборот над 4000 млн.евро и 20 000 работни места. През 2008 г. нови триста и десет хранителни продукта са сертифицирани със знака за качество и така общият брой на сертифицираните продукти достига хиляда шестотин тридесет и пет. Регулаторните съвети (ConsejosReguladores), които представляват местни или регионални асоциации на производителите, предлагат програми за повишаване на качеството, които позволяват на фирмите по-късно да използват уникалния знак за качество.

Друга важна дейност на бизнес асоциацията LANDALUZ са рекламата и промоциите за популяризирането на хранителните продукти от Андалузия. Тя се осъществява чрез сътрудничеството с регионалната публична агенция EXTENDA (Агенцията на Андалузия за насърчаване и популяризиране в чужбина). Бизнес асоциацията е пионер при въвеждането в Испания на т.нар. "промоция до ключ" на чужд пазар. Това означава, че асоциацията е единственият доставчик на всички услуги, необходими за представянето на продуктите зад граница. Тя осъществява логистичните услуги, изложението на продуктите, представянето им с подходящи промоциални материали, осъществява плащанията, както и самото представяне на продуктите на търговски изложения или във веригите на хипермаркетите. Стремежът е навсякъде, където се представят продуктите да се пресъздаде атмосферата на испанския юг с неговите жизнерадостни цветове и настроение или т.нар.FeriadeAndalucia – андалузкият панаир. Успехът на тези представяния ги превръща в традиционна ежегодна промоция на търговските вериги в много страни на Европейския съюз.

 
 
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...