Столичният общински съвет реши да увеличи двойно спрямо първоначалния проект на кмета Борисов цените за поставяне на реклама върху общински терени. Таксата за билборд в центъра на града допреди 3 дни
бе 150 лв. на месец, а от днес вече е 300 лв. Това стана, след като Столичният общински съвет прие дълго отлаганата от предишните съветници Наредба за преместваемите обекти, за рекламните,
информационните и декоративно-монументалните елементи и за рекламната дейност в Столичната община. Сегашната е на 90% като старата и е изработена от секретаря на общината Росен Желязков и експерти,
но по право се внася в СОС от столичния кмет. "Надяваме се в бюджета на Столична община да влязат около 15 млн. лева от реклама", каза Бойко Борисов.
Наредбата предвижда и премахването на незаконните рекламни съоръжения и сергии. Изискването влиза в сила веднага, още от днес, а не след два месеца, както бе в първоначалния проект. Няма смисъл да
подаряваме на нарушителите цели два месеца, в които могат да махнат обектите без разрешителни, каза вносителят на предложението Вили Лилков от ДСБ.
Наредбата предвижда абсолютният център на града да бъде изчистен от всякакви сергии и билбордове. Това означава, че продавачите на антикварни вещи на пл. "Ал. Невски" трябва да бъдат подгонени още
утре от общинските служители, още повече, че са само на 100 м от общината.
Повечето общински съветници бяха единодушни, че наредбата най-сетне ще внесе ред в нормативната уредба. В момента агенциите, които имат договори за ползване на рекламни съоръжения, и общината работят
на ръба на закона. На няколко пъти договорите им бяха удължавани от СОС. Според секретаря на общината Росен Желязков в момента агенциите продължават да си плащат тарифите за ползване на билбордове на
добра воля. Причината е, че нямаше нормативен акт, който да определя регламента за рекламна дейност в София. Преди повече от година Върховният административен съд съдът отмени последната, защото
рекламните съоръжения и преместваеите обекти се третират заедно.
Според Мартин Заимов от "Алианс за София" обаче наредбата се приема прекалено набързо и трябва време, за да бъде прецезирана. Той даде пример с рекламната дейност в парковете. Тя трябвало да бъде
изцяло забранена. Наредбата предвижда рекламирането в зелените площи да става с проект, одобрен от главния архитект на София.
Наредбата разделя града на шест зони - от центъра към периферията. В първа зона - около "Александър Невски" и площад "Народно събрание" не е разрешено да се поставят рекламни съоръжения и сергии.
Таксите за наемане са най-високи във втора зона, която обхваща търговски улици като бул. "Витоша", бул."Васил Левски", бул. "Партиарх Евтимий". Колкото по-периферен е районът, толкова по-ниски са
таксите за външна реклама - 240 лв, 200 лв., 180 лв.
Новост за рекламата в града са въвеждането на такса за рекламиране и върху частните терени. Те се плащат на квадратен метър рекламна площ и са между 5 лв./кв.м. и 11 лв./ кв. м, в зависимост от това
в коя зона попадат.
Все още не е ясно обаче има ли общината административен капацитет, за да следи за изпълнението на наредбата. Според Бойко Борисов районните кметове били заинтересовани да следят за незаконни
билбордове в кварталите им. Освен това той имал намерение да поиска от бюджета за следващата година пари за допълнителни работни места в Столичния инспекторат и така да увеличи капацитета му.
Снимка: в."Сега"