Ремонтират спешно опасни мостове

05.07.2011 | 09:16
по статията работи:
Най-много съоръжения ще бъдат възстановени в областите Варна, Русе и София
Ремонтират спешно опасни мостове

Над 3,6 млн. лв. ще бъдат изхарчени до края на годината за ремонти на 16 моста по пътищата на страната, съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ). Най-много - по 3 съоръжения, ще се възстановяват във Варненска, Русенска и Софийска област.

Във Варненско ще се правят ремонти само по мостове на автомагистрала „Хемус", като за целта ще бъдат изхарчени над 180 хил. лв. В Русенско отпуснатата сума е по-голяма - 421,4 хиляди.

Според информация от АПИ най-скъпият проект за 736 хил. лв. е за ремонта на мост на пътя Казанлък - Бузовград.

В Бургаско ще се ремонтира само един мост на пътя Приморско - Царево, като за това ще бъдат вложени 210 хил. лв. 650 хиляди са предвидени за подмяна на дилатационни фуги на постове на „Тракия" в Софийска област.

Само по един мост ще се ремонтира в Кюстендилско, Видинско, Монтанско, Пазарджишко и Пернишко, сочат данните на АПИ, цитирани от в. "Монитор". От пътната агенция отказаха да дадат информация какъв е общият брой на пътните мостове и виадукти по републиканската пътна мрежа в страната и колко от тях се нуждаят от ремонт.

„Има мостове в много тежко състояние, но те не са по автомагистралите, а по шосетата от първи клас", каза проф. Костадин Топуров, ръководител на катедра „Транспортни съоръжения" в УАСГ. „Най-големият проблем е липсата на специализирана поддръжка, което се отразява отрицателно на състоянието им. Ремонтите в повечето случаи са повърхностни. Дори в търговете, обявявани сега за ремонти, няма специални изисквания. Не се проверява сеизмичната устойчивост на съоръженията. Някои от тях при по-силен трус може да се срутят предупреди професорът. „Гледа се повече нещата да се замажат отгоре и да се сложат мантинелите", добави той.

Според строителното министерство нямало нужда от антисеизмична експертиза, защото тя била правена при строежа на мостовете. Друг е въпросът, че съоръженията са градени преди десетилетия, когато антиземетръсните норми не са били толкова строги.

Проф. Топуров добави, че Аспаруховият мост във Варна се нуждае от основен ремонт. Същото важи и за някои съоръжения по магистралите „Хемус" и „Тракия", които не са пред падане, но е нужен ремонт заради липсата на каквато и да е поддръжка, предупреди той.

Според експерти най-уязвимата е връхната конструкция на мостовете. Претоварването на пътищата води до напукване и проникване на вода и до повреди в арматурата. От друга страна, има мостове над реки, чиито основи са подмити от водата.

Интересното е, че някои съоръжения, строени в средата на 19-и век, са проектирани по-добре от някои по-нови, каза доц. Стефан Модев, декан на Хидротехническия факултет на УАСГ. Мостовете по жп трасето между Русе и Каспичан, градено от барон Хирш, са предвидени така, че да издържат на големи наводнения. И сега те отговарят на най-съвременните нормативи, добави той.

Да се върнем назад в историята и да си спомним за мостовете на Колю Фичето, каза още доц. Модев. Мостът при Свиленград, изграден от неизвестен майстор, е с фундаменти, които и сега трудно се правят. Дяволският мост при Ардино, граден през 1518 г., е още здрав, добави той.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...